De senaste åren har Popaganda-festivalen tagit som vana att släppa biljetter och artiser på innovativa sätt. Inför årets festival gjorde de till exempel ett "publiksläpp" istället för ett sedvanligt artisläpp. 

Nu släpps de första biljetterna till nästa års festival genom ett antal utvalda plagg på second hand-butikerna Stockholms Stadsmission och Emmaus. För mellan 150 och 400 kronor går det alltså att lägga vantarna på ett nytt klädesplagg – och en festivalupplevelse. Dessutom går pengarna till välgörnade ändamål. 

– Såhär inför jul konsumerar vi på ett helt sjukt sätt, och vi såg en möjlighet att inspirera till en annan sorts konsumtion i samband med släppet av våra biljetter. En vintagebiljett är en festivalbiljett till extra bra pris, på ett snyggt secondhand-plagg, där alla pengar man betalat går till välgörenhet, säger Niklas Jonsson på Popagandafestivalen i ett pressmeddelande.

Jakten på det begränsade urvalet second hand-biljetter drog igång genom ett event på Facebook idag. Byrån som ligger bakom är Saatchi & Saatchi. 

– Utmaningen för oss var att få igång biljettförsäljningen hela 8 månader innan festivalen går av stapeln och med 0 bokade artister. Idén var att skapa en biljett som man kan använda ända fram tills att den ska användas, enligt Gustav Egerstedt, cd på Saatchi & Saatchi 

Arbetsgrupp:
Byrå: Saatchi & Saatchi
Copy: Fanny Svensson & Isak Edvinsson
AD: Rasmus Thuritz
CD: Gustav Egerstedt
Projektledare: Elin Johansson
Produktionsledare: Louise Persson