Det var i måndags som beskedet kom att Lars Leijonborg lämnar ordförandeposten i Mittmedia efter nära fem år. Detta i samband med förvärvet av Promedia. Leijonborg kommer gå ner som ledamot och ansvara för projekt som framförallt rör koncernens opinionsjournalistik.

Nu tar vännen och medieveteranen Jan Friedman över. Han har suttit i ägarbolaget MMFAB:s styrelse de senaste två åren och har en bakgrund inom Kinneviksfären, där han på 80-talet lade grunden för de mediesatsningar som senare blev MTG. Han har även haft ledande positioner inom exempelvis TV4, Cala Plus och Dramaten.

Hur kommer det sig att Du tar över ordförandeuppdraget?
– Framtiden för all dagspress handlar de närmaste åren om make or break. Kan vi förverkliga några av de svåra utvecklingsspår som vår företagsledning identifierat så är uppdraget för intressant för att tacka nej till.

Det handlar inte om ett missnöje med Lars Leijonborg som ordförande?
– Det kan jag inte tänka mig.

Hur känns det då?
– Det är ett utmanande uppdrag i en situation när allt färre läser på papper och de som gör det blir allt äldre. Det är ett av de svåraste uppdragen inom media i Sverige. Men medan många andra koncerner försöker svälta sig ur problemen så försöker Mittmedia göra något positivt. Det ska bli spännande.

Kan du utveckla ”ett av de svåraste uppdragen”?
– Vi är framåtlutande och vad som nu måste ske är att vi går från att identifiera utvecklingsprojekt till att fullt ut implementera några av dem. Ingen har alla svar på vilka åtgärder som är rätt eller fel. Det enda vi vet är att det kommer att vara fel att inte göra någonting. Vi måste kunna ge de snabbfotade och kostnadseffektiva konkurrenterna en match. Ingen skall kunna slå oss på fingrarna inom vår bästa gren lokal journalistik vare sig det är på papper, i digitala plattformar eller rörligt ljud och bild. Förmåga att fortsatt leverera både räckvidd och precision till våra annonsörer kommer att vara en kritisk framgångsfaktor.

– Men visst. Uppdraget är svårt och branschen är i djup strukturell kris med osäkerhet om framtiden.

Efter Promedia-köpet äger ni nu 28 tidningar. Innebär det att ni delvis byter strategi, från offensivt digitalt till papper?
– Nej. Den digitala transformationen är fortsatt huvudspåret.

Och ni ska satsa på opinionsjournalistik. Hur ska ni tjäna pengar på den?
– Det kanske inte är den främste intäktsgeneratorn i ett mediehus men intresset för åsikter och debatt är stort. Det märks tydligt på sociala medier.

Vad kan du berätta om Promediaaffären?
– Vi har ju tidigare varit storägare i bolaget så affären blev ganska logisk efter det att vi delade upp tillgångarna med Stampen. Jag tillhör inte dem som brukar ropa efter synergieffekter i affärer. Ett plus ett blir sällan tre. Men just i det här fallet finns det en rad effektivitetsvinster, både på kostnads- och intäktssidan att hantera och se fram emot. Jag tror därför inte att detta är vårt sista förvärv eller nyetablering heller för den delen. Vi bildar ny en helt ny koncern. Men det är fortfarande många frågor som måste landa. De finansiella målen till exempel, är fortfarande inte klara. Det arbetet börjar nu.

Lämnar du någon av de styrelser du sitter i nu?
– Vi får se när det drar ihop sig till stämmorna i vår, säger Jan Friedman.

Jan Friedman har idag styrelseuppdrag för bland annat 2E Group (ordförande), Sportamore (ordförande), Ticmate (ordförande), Vitec Software Group och Nordic Public Affairs (ordförande).