Dela sidan:

På fredagen meddelade Bonnier AB att de säljer den danska affärstidningen Børsen för knappt en miljard svenska kronor. Det motsvarar cirka 11 gånger bolagets ebitda-resultat. Koncernchefen Tomas Franzén är nöjd med affären.
– I förhållande till jämförbara transaktioner av papperstidningar är det ett mycket bra pris. Det är en av huvudorsakerna till försäljningen. Vi konstaterar att vi gör en bra affär mot bakgrund av den digitala transformationen, där vi vill bli mindre beroende av tryckta intäkter. Nu frigör vi resurser för att göra digitala förvärv, säger han.

Hur länge har diskussionerna om en försäljning pågått?
– De initiala diskussionerna inleddes för ungefär ett år sedan.

Bonniers strategi är att öka andelen digitala intäkter till 50 procent år 2020. Børsens digitala intäkter står i dag för mindre än en tiondel av den totala omsättningen, enligt Dagens Industri.
– Historiskt har vi försökt ändra på intäktsmixen från tryckt till digitalt organiskt. Nu har vi en portföljstrategi där vi även arbetar med försäljningar och förvärv för att ställa om, säger Franzén.

Vilka typer av digitala bolag tittar ni på – medier eller andra typer?
– Vi betraktar oss själva som ett mediebolag. Våra grundvärderingar handlar om medier och publicistik. Därför tittar vi primärt på digitala medietillgångar. Men vi utesluter inget.

För cirka två år sedan klubbade Tomas Franzén en strategi som gick ut på att fördubbla intäkterna inom b2b-segmentet. Försäljningen av Børsen kan innebära ett hinder för att uppnå det målet. Men koncernchefen hävdar motsatsen.
– Business to business är ett otroligt intressant område att jobba inom, inte minst digitalt. Merparten av alla förvärv sedan jag började har varit inom b2b men med digitala förtecken. Resurserna från försäljningen kan användas för den typen av förärv och driver på utvecklingen.

Nu ska affären granskas av danska konkurrensmyndigheter.
– Ja, de ska pröva det nu och vi räknar med att det tar minst sex månader. Vår övertygelse är att det här ska kunna göras givet utvecklingen på marknaden. Det tycker köparen också.

Hemnet, som Bonnier var med och budade på, värderades till 1,5 miljarder kronor. Det innebär en multipel på 47 gånger rörelseresultatet. Danmarks ledande affärstidning värderas alltså betydligt lägre.
– Det avspeglar hur marknaden betraktar stabila traditionella tillgångar med liten eller ingen tillväxt, och förhoppningsbolag med eventuell tillväxt. Allt med digitala förtecken har väsentligt mycket högre värderingar, och det avspeglar marknadens tro och förhoppningar om framtida lösningar. Man kan fråga sig om de värderingarna hålls uppe över tid. Men vi har varit ganska försiktiga med vad vi har betalat för digitala tillgångar, och har inte varit uppe på några Hemnet-multiplar, säger Tomas Franzén.

Det har spekulerats i att ni räknar på ett köp av Aftonbladet. Kan pengarna från den här försäljningen komma att användas till det?
– Vi kommenterar varken köp eller sälj fram tills dess att något är klart.

Andra affärer som det ryktas om är försäljningar av HD/Sydsvenskan och det digitala tillväxtbolaget Toca Boca.



Dela sidan: