Polisens kritiseras för pr-affärer
Resumé har tidigare rapporterat om att Polismyndigheten har skrivit ett med treårigt avtal med pr-byrån Prime, som ska leverera kommunikationstjänster till ett värde av 25 miljoner kronor under tre år. Avtalet undertecknades förra året och sedan i november har polisen fått fakturor på 4,1 miljoner kronor inklusive moms. Till exempel har man fakturerats 70 210 kronor för "ny formgivning av årsredovisning". Enligt DN har avtalet lett till intern kritik från några av de 200 anställda kommunikatörer som arbetar vid polisen.

–  Jag ställde frågan "vad är det vi som är över 200 inte klarar av?" Hittills har jag inte fått något svar, säger Christer Nordström presstalesman vid polisen i Uppsala till DN.

Vissa medarbetare reagerar på att Primes vd Markus Gustafsson har fått en  kontorsplats i polishuset på Kungsholmen i Stockholm.

– Är detta första steget i en långsiktig plan där Prime successivt ska ta över viktiga funktioner på kommunikationsavdelningen? Säger en källa till DN.

Reklamprofilens känga till Youtube-nätverken
I veckan har SVT granskat reklamen i bloggar och på sociala medier. CP+B:s tidigare kreativa chef Gustav Martner har tidigare anmält dold reklam som fällts, bland annat Misslisibell. Han är en aktiv röst i debatten som grundare av organisationen Digital Reliance. Han anser att politiker, plattformsägare och KO inte gör tillräckligt för att stoppa dold reklam i sociala medier. Han tycker att Youtube-nätverk, såsom Splay och United Screens, inte gör tillräckligt för att utbilda sina profiler om vad som är tillåtet.

– Absolut inte. Ju större man är och ju större resurser man har desto större blir ansvaret. Min bedömning är att de har både ett juridiskt och moraliskt ansvar. Men jag kan inte avgöra det juridiska, då måste man ställa dem inför marknadsdomstolen och det kommer säkerligen att ske, säger Gustav Martner till Breakit.

United Screens vice vd Malte Andreasson anser att kritiken saknar grund:

– Vi jobbar oerhört mycket med denna fråga. Vi informerar, utbildar och håller seminarier för våra partners, och diskuterar hur man ska göra för att det ska vara helt och rent och enligt reglarna, säger han till Breakit.  

Skandalomsusad medieman startar pr-byrå
Som chef vid News of the World dömdes han till 18 månaders fängelse efter telefonavlyssningsskandalen 2011. Nu startar Andy Coulson, som även har jobbat som premiärminister David Camerons kommunikationschef, pr-byrån Coulson Chapell tillsammans med pr-profilen Henry Chapell. Pr-byrån erbjuder "Diskreta strategier för företag och kommunikationsråd", skriver The Guardian

SVT ville stoppa Janne Josefsson
När TV3 presenterade gästerna till den nya säsongen och "Parneviks" var SVT:s grävande journalist Janne Josefsson en av de stora överraskningarna. Men SVT hade gärna sett att Uppdrag Granskning-stjärnan hade tackat nej.

– Jag fick ta det några svängar på SVT och det var lite chefer inblandade som inte var så jävla glada. Och det är klart, de tänker på hur det här kan påverka bilden av mig, av SVT och av "Uppdrag granskning". Men jag tänkte att herregud, jag är ju så gammal, säger jag nåt olämpligt får ni väl sparka mig då, säger Janne Josefsson till Aftonbladet

Google stoppade 780 miljoner annonser 2015
Mängden "dåliga annonser" ökar stadigt. Åtminstone det antal som Google blockerar. Under 2015 blockerade sökjätten 780 miljoner dåliga annonser. En dramatisk ökning jämfört med 2014 då man blockerade strax över 524 miljoner. Det framgår av den årsrapport om fenomenet som Google nu släppt, rapporterar Techcrunch

Han tar över David Carrs kolumn i New York Times
Efter den legendariske mediekrönikörens David Carrs hastiga död för snart ett år sedan har många väntat på att New York Times ska hitta en efterträdare. Nu står det klart att det blir Jim Rutenberg, till vardags chef för de politiska korrespondenterna på tidningens söndagsmagasin. 

Facebook lanserar Twitter-konkurrent – för sport
Följa-John-leken mellan Facebook och Twitter fortsätter. Under torsdagen lanserade Facebook applikationen Sports Stadium som vid en första anblick ser ut som en egenversion av Twitters Moments, men endast med sport som användningsområde. Precis som Moments är Sports Stadium en del av en större plattform, men har till skillnad från på Twitter ingen egen knapp. I stället kan användarna söka efter den idrott de är intresserade av, skriver AdWeek