Dela sidan:

Under måndagen lanseras en ny varumärkesidentitet för samtliga 90 Lowe-kontor, som finns på 65 marknader. Tanken är att lyfta fram MullenLowe Group, under ledning av den globale vd:n Alex Leikikh, som en utmanare. Samtidigt vill man positionera sig som ett nätverk med ett integrerat erbjudande – något de själva kallar "hyperbundling". Det är också det som den nya logotypen ska kommunicera.

De flesta byråer i nätverket adderar sina land i de nya namnen – men i Sverige ville ledingen på MullenLowe Brindfors ha kvar "Brindfors".

– Det är på grund av att vi är så starkt förknippade med Brindfors och att våra hjärtan finns i varumärket. Vi får ha kvar Brindfors, och det är vi glada för, säger Anette Gårdö, byråns vd.

Calle Sjönell, cd på MullenLowe Brindfors:

– Nu har MullenLowe tillsammans ett stort erbjudande med bra balansvärden. Jag gillar att loggan ser ut som "hyperbundling". Vi har ett nytt varumärke att jobba efter. Att vi jobbar på samma sätt som andra i nätverket gör det exempelvis lättare med internationella samarbeten. Sen tror jag att det är positivt med en nystart, att en ganska stor och känd byrå kommer in i nätverket är kul och bidrar med ny energi.

Rent konkret innebär MullenLowes vision att verksamheten i Sverige förutom reklam och pr också kommer att kunna erbjuda exempelvis avancerad dataanlays och digitala medieköp. Arbetet med att bredda sig är i gång, bland annat rekryterades nyligen Elias Betinakis från Klarnas analysavdelning.

– Varumärkesidentiteten sätter erbjudandet och möjligheterna i fokus och det blir tydligt att vårt nätverk innehåller flera olika ben. Tittar man på det största kontoret i USA så har de i princip alla benen fullt integrerade. Där ser vi över möjligheterna vad vi kan göra framåt, säger Jesper Kling, byråchef på MullenLowe Brindfors-ägda pr-byrån Golin.

Men samtidigt som nyrekryteringar både gjorts och planeras har fem personer valt att sluta på MullenLowe Brindfors. Det kom efter att personalens löner sänktes kraftigt i höstas, efter att byrån i åratal slitits med mångmiljonförluster.

Enligt Resumés uppgifter sänktes lönerna med upp så mycket som 20-30 000 kronor i månaden för vissa av de anställda, men de siffrorna tillbakavisas av ledningen.

– Vi har strukturerat om lönerna och det är tråkigt för dem som har drabbats. Men vårt fokus har legat på att få till en jämnare lönestruktur. Det gäller även oss i ledningen, säger Jesper Kling.



Dela sidan: