Dela sidan:

Det var i oktober som den amerikanska tidskriften Playboy chockade världen då de meddelade att de skrotar naket. En stor del av materialet i tidningen går att hitta på webben, vilket inneburit att upplagan sjunkit kraftigt. Playboy skulle gå mot en renare, modernare stil.

Nästa vecka kommer det första numret under ny flagg ut. Och man har helt ändrat inriktning. Nu försöker tidningen nå yngre människor genom att involvera sociala medier på omslaget. Omslagsmodellen heter Sarah McDaniel, är 20 år gammal, och driver ett stort Instagram-konto. Hon låtsas ta en selfie via Snapchat och skriver ”heyyy ;)”. För att pusha för nystarten har Playboy lagt ut ett flertal av tidningens bilder på hemsidan.

Playboys chef för innehåll, Cory Jones, säger till Digiday att Snapchat var ett bra sätt att återintroducera Playboy till samma generation av unga människor som använder appen.

– Konceptet är roligt, sexigt och inbjudande och jag har aldrig sett ett liknande magasin förut, säger han.

Vad Snapchat tycker om draget är ännu oklart. Men det finns en risk att de inte gillar det, på grund av att appen har försökt skaka av sig stämpeln som en app för ”sexting” till att attrahera äldre och stora varumärken.

Playboy grundades för 62 år sedan. Marsnumret kommer ut nästa fredag, den 12 februari.



Dela sidan: