Dela sidan:

Förra året ingick den amerikanska fotbollsligan NFL ett samarbete med paraplyorganisationen No More med syfte att motverka våld i hemmet. Under fjolårets final sändes en film som har fick många tittare att reagera. Filmen, som är framtagen av Grey New York, innehöll inga skådespelare. Tittarna fick istället se miljöbilder och ett inspelat nödsamtal till polisen, där en kvinna inte vågar berätta om ärendet. Istället förklädde hon samtalet som en pizzabeställning.

Nu har byrån, som även fungerar som NFL:s huvudbyrå, gjort en ny film för No More som kommer att gå under tredje kvarten av Super Bowl. Årets film har titeln "Text Talk" och förutom reklamtiden under matchen har NFL även betalat för produktionskostnaderna. 

Filmen visar en textkonversation mellan två vänner. En kvinna får frågor om hur hon mår och reklamfilmen avslutas med tankebubbel-ikonen för att visa att något har gått snett. I slutet av filmen uppmanas tittarna att höra av sig till No Mores hjälplinje där de kan få råd om hur man märker av tecken på när något är fel och steg för hur man kan hjälpa anhöriga som är utsatta för våld eller sexuella övergrepp i hemmet.

– Att lära sig mer kan hjälpa människor att ha potentiellt livsavgörande konversationer
och söka efter hjälp. Vi hoppas att filmen blir ett steg till mot den kulturförändring
vi vill se när det kommer till våld och sexuella övergrepp i hemmet, säger No More-chefen Virginia Witt i ett uttalande till AdAge



Dela sidan: