Dela sidan:

Ett Spotify för x-branschen. Det har blivit ett enkelt sätt att sälja in nya koncept och tjänster de senaste åren, inte minst i tidningsbranschen har det varit en ofta återkommande säljfras. Med det har man oftast menat en gemensam prenumerationstjänst, där användaren betalar för åtkomst till en stor mängd innehåll, från flera varumärken.

Den enorma musikkatalogen är så klart en viktig del av Spotify, kanske den viktigaste. Men Spotify är ju så mycket mer. Helt avgörande för att övertaget når ut har varit att alltid ha en fungerande gratistjänst med ett komplett utbud. Först var det bara på desktop, men sedan även i mobilen, när desktop slutade vara relevant. Kanske inte lika bra funktioner, kanske inte lika enkel att använda. Men att innehållet ska vara detsamma är något grundaren Daniel Ek har stridit hårt för, och även fått lida för, när artister har valt att lämna tjänsten.

Låt oss leka med tanken att tidningsföretagen skulle anamma denna princip. Ett komplett gratisutbud, men med restriktioner, kanske i form av tid, kanske i form av hur man kan välja att konsumera innehållet, hur man kan komma åt det. Vad skulle hända om vi översatte Spotifys tvingande random-spellistor till tidningarna?

I dag väljer de flesta tidningar att låsa in en del av innehållet i sina betaltjänster, och därmed egentligen skapa två olika typer av tjänster, med helt olika användarupplevelser. En som skriker efter uppmärksamhet, en annan som andas seriositet och tyngd. Inte helt lyckat för varumärket.

En annan viktig framgångsfaktor har varit sättet man har jobbat med dataanalys och personliga rekommendationer, och på så vis få användarna att faktiskt använda tjänsten. För man vet att ju mer man använder den, desto mer villig att betala för den blir man.

Jag har prenumererat på åtskilliga betaltjänster från de stora dagstidningarna, men aldrig fått några personliga rekommendationer. Däremot mycket grilltester, andra världskriget och allmänna tips om det journalisterna själva är mest stolta över.

Visst, mycket har blivit bättre de senaste åren, men man lider fortfarande av många år av dålig förståelse för användarupplevelsen och kundernas behov av att bli tilltalade som individer och inte kollektiv.

Mikael Zackrisson 
Marknads- och kommunikationschef på Ziggy och opinionsbildare i Resumé



Dela sidan: