Dela sidan:

I oktober åkte Swedbanks tidigare byrå MullenLowe Brindfors ut och ersattes av Forsman & Bodenfors. Då hade MullenLowe Brindfors haft uppdraget i sex år, som när det säkrades beräknades vara värt mellan 7-15 miljoner kronor i årlig byråintäkt.

LÄS MER: Swedbank väljer Lowe 
LÄS MER: Swedbank bryter med Lowe Brindfors – går till F&B 

Det var efter att byråns dåvarande vd Björn Larsson blev koncernmarknadsdirektör på banken som de tillsammans tog fram det animerade reklamkonceptet "Livet under eken". Konceptet hyllades av Swedbanks marknadsdirektör Stina Falklind-Gross så sent som i oktober, i samband med att hon utsågs till Sveriges Bästa Marknadschef.
– Vi har fått otroligt höga värden avseende avsändare identitet och observation, sa hon då till Resumé.

LÄS MER: Reklamkonceptet som ger effekt för Swedbank

När byråbytet blev känt medgav Swedbanks marknadschef Johan Bryngelson dock att reklamkonceptet skulle ses över. Nu bekräftar han att det förpassas till papperskorgen.
– "Livet under eken" kommer inte att fortsätta, säger han och fortsätter:

– Vi har precis bytt byrå och ser över vilket reklamkoncept vi ska köra framöver. Det är bättre att vi pratar när vi har landat i det.

Han ber Resumé att mejla om vi har ytterligare frågor och lovar sedan att återkomma, men gör det aldrig.

Det är inte bara Swedbank som har bytt byråer under den senaste tiden. Flera andra stora annonsörer, bland andra Tele 2, Comviq, K-Rauta och Com Hem har också gjort det.

Sugen på att läsa mer om hur byråbytena kan påverka reklamkoncepten? Teckna en prenumeration av Resumés papperstidning som kommer ut i dag.

Här är första filmen om Livet under eken, från december 2010:



Dela sidan: