Dela sidan:

I en artikel i Resumé redogör vd:n för Gotlandsbyrån "Oss Reklambyrå", Julia Bendelin, för att hon nyligen infört 6-timmars arbetsdag. Med bibehållen full betalning låter det ju naturligtvis härligt. Hurra-ropen från kollegorna i kommunikationsbranschen har inte heller väntat på sig – "äntligen någon som förstår att livet inte bara går ut på arbete och slit!". Men resonemanget att en 40-timmars arbetsvecka är för mycket är dessvärre ett synsätt som bara fungerar i vissa isolerade sammanhang.

Sverige har en av världens absolut mest generösa välfärdssystem och arbetsklimat. Den svenska 6- veckors semestern (som är legio hos åtminstone majoriteten av de svenska byråerna), halvdagar, klämdagar, extra många röda dagar, VAB och föräldraledighet i global topp-nivå åtnjuter redan lika mycket avundsjuka som förvåning hos länder runt om i världen som tittar på den svenska modellen.

Naturligtvis positiva saker att vara stolt över – men ingen kan på allvar hävda att problemet svenskarna har är att vi jobbar för mycket. Sanningen är att vi jobbar för lite. Och för kort tid – säga vad man vill om Fredrik Reinfeldt, men han vet vad han pratar om när han diskuterade att flytta pensionsåldern från 65 till 67 år.

En hälsosam balans mellan arbete och privatliv är givetvis eftersträvansvärt, men att svepande prata om 30-timmars arbetsvecka som något positivt, är att göra bilden på tok för enkel för sig. Först och främst måste man ju som arbetsgivare eller arbetstagare fråga sig "vad är syftet med mitt företagande/mitt arbete?". Om ditt mål är att ha så mycket tid över som möjligt för fritid, ja – då kanske 30 timmar utgör en bra balans mellan inkomst och möjlighet till fritid.

Å andra sidan – säg att du vill vara med och förändra kommunikationsbranschen, att vara del i den fantastiska utvecklingen vi nu ser genom den största medierevolutionen i världshistorien? Ja, då kommer du så klart att behöva anstränga dig mer än 30 (eller 40) timmar i veckan. Det handlar ju till syvende och sist om vad du vill uppnå.

Man behöver inte prata om att "jobbar man 60 timmar i veckan så är det något som är galet", utan man kan nog konstatera att olika företag och individer kan ha olika ambitionsnivå. Och det är den ambitionsnivån man gör klokt i att tydliggöra för alla stake-holders i företaget – kunder, medarbetare, leverantörer, aktieägare etc.

Om man som konsult inom kommunikationsbranschen (ja, det är ju vad man är om man jobbar på byrå), inte inser att ens kunder förväntar sig att du är den som löser deras problem, lägger in den där extra växeln och anstränger sig när de själva gått hem för dagen, så tror jag, till skillnad från Julia Bendelin, att det visst finns en förhöjd risk att det får effekt på lönsamheten, eller åtminstone – vilka kunder som du får möjligheten att jobba med, och vilka medarbetare du har möjlighet att knyta till dig.

Har man, som de allra flesta som har förmånen att jobba inom kommunikationsbranschen, ett arbete som är stimulerande och utvecklande, så behöver långa arbetsveckor, eller ett långt arbetsliv för den delen, inte vara något dåligt. Tvärtom – det berikar livet. I större utsträckning än andra branscher har vi i kommunikationsbranschen möjlighet att drivas av passion för det vi gör. Det är ju superhäftigt, så ser det verkligen inte ut i alla industrier! Och min erfarenhet är att passion sällan kommer i paket om sex timmar.

Avslutningsvis så tror jag att det finns bättre branscher än just konsultbranschen om man vill jobba mindre för mer betalt. Tim Ferriss skriver i sin bästsäljande bok "The 4-Hour Workweek", hur han genom att välja en affärsidé som skalar, och genom att outsourca i princip varje del av sitt företags processer, har lyckats hålla sin arbetsvecka till totalt fyra timmar. En affärsidé som bygger på en ansträngning i början, men som sen "sköter sig själv" helt enkelt. Att sälja sin tid, även om den tiden går att paketera så att det inte sker per timme som Julia Bendelin mycket riktigt påpekar, lämpar sig dessvärre extra dåligt för att uppnå den typen av skala (en timme, en dollar).

Så visst låter det härligt med sex timmars arbetsdag, men vi har mer att ge än så kära bransch-kollegor. Och det behöver inte vara något dåligt – tvärtom, det kan vara riktigt roligt.

Johan Nordenström
Vd, Kaplan



Dela sidan: