Dela sidan:

2007 introducerade Kinas statsägda medier uttrycket "Sheng Nu", som översätts till ”leftover woman”. Det är vad man kallar ogifta kvinnor över 25 år, vilket är ett sätt att få dem att gifta sig i stället för att karriärsatsa.

I Kina finns något som kallas ”marriage markets” dit föräldrar går för att sätta upp, jämföra och matcha kontaktannonser baserat på bland annat längd, vikt och årslön för deras söner och döttrar.

För att uppmärksamma omvärlden om problemet lanserade hudvårdsmärket SK-II i fjol den globala kampanjen #changedestiny, med syfte att uppmuntra kvinnor i Kina att forma sin egen framtid. Nu kommer fortsättningen på kampanjen i form av en fyra minuter lång film där olika singelkvinnor får berätta hur de lyckats ta kontroll över sitt liv. Bakom filmen står Forsman & Bodenfors.

– Även om jag är ogift så kommer jag att vara glad, stolt över mig själv och leva ett lyckligt liv, säger Hu Ting, en av de medverkande kvinnorna.

I kampanjen får vi se hur en ”marriage market” i Shanghai tas över. En installation skapas med SK II:s egna kontaktannonser, som i själva verket är personliga meddelanden från hundratals kvinnor.

Arbetsgrupp:
Client: SK-II
Agency: Forsman & Bodenfors
Account Supervisor: Susanna Fagring
Account Manager: Linda Tiderman
Art Director: Sophia Lindholm, Karina Ullensvang
Copywriter: Tove Eriksen Hillblom
Designer: Christian Sundén
Planner: My Troedsson
PR Strategist: Amat Levin
Agency Producer, Film/Digital: Alexander Blidner (film), Peter Gaudiano (digital)
Production company: Tool
Postproduction: Cut n Run
Media/PR agency:BeOn
Director: Floyd Russ
Producer: Mary Church
Music: Victor Magro / Future Perfect Music
Exec producer: Robert Helphand
D.O.P: Jacob Moller
Editor: Robert Ryang
Sound: Cut n Run

Här kan du se filmen.



Dela sidan: