Dela sidan:

Cancerfonden har fattat det enda rimliga beslutet och dragit tillbaka kampanjen "Nej till cancer". Det hedrar organisationen att den var så pass lyhörd för kritiken och snabbt insåg att kampanjen landade helt fel.

Men det är svårt att förstå hur så många begåvade människor har kunnat jobba med att ta fram materialet utan att någon protesterat. Näst intill alla människor har väl en anhörig eller nära vän som har drabbats av cancer? Har man det borde man känna i magen att det inte känns rätt att riskera att skuldbelägga de personer som drabbas.
Enligt byrån Volontaire var tanken att konceptet "Nej till cancer" skulle kunna användas i flera års tid. När sedan byråerna Juno PR och Thelma/Louise tog konceptet vidare med kampanjen "30 dagar - 30 nej" blev reaktionerna snabbt så starka att kampanjen skrotades.

Att göra en kampanj där man pekar ut riskfaktorer och beteenden som kan leda till cancer är en utmärkt idé.

Exakt vad som brustit är svårt att veta, Cancerfonden vill inte att de berörda byråerna ska ge sin syn på saken. Kanske är det också rätt, annars skulle det hela kunna urarta till ett ovärdigt "blamegame". Man kan spekulera i att både beställare och byrå i sin välvilja över ett behjärtansvärt syfte tar kommunikationen ett steg för långt.

***

Det senaste avsnittet av "Medierna" i P1 var riktigt bra (igen). De lägger inte några fingrar emellan i granskningen av journalistkollegerna på Sveriges Radio. Att höra prisbelönta grävare och hårdkokta reportrar försöka komma undan med maktens traditionella småglidningar på sanningen var mycket underhållande.
Programmet är också ett exempel på hur externa produktionsbolag kan leverera journalistik av hög klass. Lyssna här.

***
Gillar du nyhetstakten på Resumé.se? Du är inte ensam, förra veckan hade vi 153 138 unika besökare. I onsdags publicerade vi hela 30 artiklar. Varje lördag publicerar vi en helgintervju, som ofta delas tusentals gånger i sociala medier. Imorgon möter du den färska PR-konsulten Göran Hägglund i helgintervjun. Den finns att läsa från 07.30 - ställ väckarklockan. Göran Hägglund berättar bland annat om hur han kom över sin skräck för att tala inför andra människor.

Nu lanserar vi en ny avdelning, Resumé Karriär. Varje söndag kommer vi att publicera en intervju där en intressant person i Resumés bevakningsområde berättar om sina tankar på karriär och ledarskap. Först ut är Aftonbladets nyutnämnda publisher Sofia Olsson Olsén. Kom gärna med förslag på personer att intervjua och hur vi kan ta konceptet Resumé Karriär vidare.

***
Ett underrapporterat ämne i Resumé är content marketing. Det är en del av byråbranschen som har sitt ursprung som producenter av kundtidningar och senare uppdragsjournalistik. Det bredare begreppet content marketing har säkert breddat kundsbasen, men det har också skapat en viss förvirring om vad byråerna egentligen gör och vilket värde de kan tillföra. Att vi därför nu ser en trend i att byråerna vill lära sina kunder vad content marketing är logiskt. Byråerna tar också rejält betalt när de berättar varför just deras sätt att marknadsföra produkter och tjänster är det bästa. För Bonniers content marketing-bolag Spoon har nu utbildningarna blivit ett lönsamt affärsområde. Att branschens and­ra stora spelare OTW tar steg i samma riktning var bara en tidsfråga. Läs mer här.

***
I onsdags morse kunde Resumé avslöja att det blev Sofia Olsson Olsén som tar över efter Jan Helin som Aftonbladets publisher.

Tidningen har under Jan Helins ledning blivit något av ett digitalt framgångscase. Med en alltmer aggressiv konkurrent i Expressen och ett Schibsted som verkar allt mindre intresserat av journalistiken saknas inte utmaningar. Att Sofia Olsson Olsén är en mycket duglig redaktör är allmänt känt. Som vd och affärsutvecklare på den här nivån får hon anses vara ett oprövat kort.

Aftonbladet egen presentation av "Sofia OO" är ett exempel på tabloidredigering när den är som bäst.

***
Epica är en kommunikationstävling där världens branschtidningar är jury. Efter några års frånvaro är Resumé återigen en partner i samarbetet. I onsdags kväll visade Epcias Mark Tungate förra årets vinnare i filmklassen hos byrån Acne i Stockholm. Tävlingen ligger i november och ger ofta en föraning om vilka stora globala kampanjer som sedan kommer att vinna priser i Cannes Lions och andra stora kreativitetstävlingar.

***
Imponeras av Fotbollskanalens journaliska driv, först avslöjar man att Erik Hamrén skulle sluta som förbundskapten, och sedan att Jan Andersson skulle ta över tjänsten. Fem getingar till den bedriften. Fotbollskanalens grundare Olof Lundh är också med i "nya Fotbollskväll", som lämnat SVT för CMore och Sportexpressen. Det är för tidigt och orättvist att lämna något slutgiltigt omdöme, men första avsnittet var lite för pratigt. Och väl manligt. Hoppas och tror på bättre program framöver. Premiären får två getingar.

***
Bra jobbat DI Weekend som landade drömintervjun där Zlatan pratade om sin syn på affärer. Att han valde att tacka ja kan lätt tolkas som att han nu försöker visa nya sidor av sig själv för ett liv efter karriären. Roligast är att Zlatan pratar om vem som egentligen ställer frågorna till honom i hans egen app. Och får svaret "Det är en som jobbar med appen, han är väl halvjournalist kan man säga. Han mejlar mig frågor och jag svarar på dem". För den som till äventyrs inte har läst hur det brukar se ut kan jag avslöja att Zlatan oftast ger oerhört kortfattade svar. Det finns något komiskt i att vilja ta kontrollen över sin kommunikation, att helt förfoga över sin egen kanal, och sedan använda den till att låta en "halvjournalist" ställa frågorna. För att sedan svara mycket kort, nästan i ilsken ton.

Zlatan säger också i DN Weekend att "jag behöver inte media, det är media som behöver mig". På ett sätt har han givetvis en poäng, men både Zlatan och hela den moderna fotbollen vore ingenting utan pengarna som "media" pumpar in sporten.

***
Meddelande till Johan Hakelius: Jag fick ingen Fokus imorse.

***
Trevlig helg!



Dela sidan: