Dela sidan:

Zlatan hajpar Dressmann-samarbetet: "Kommer slå ner som en bomb"
Vitamin Well, Volvo och UNHCR. Zlatan Ibrahimovic är numer en välkänd nuna i reklamsammanhang. Snart kan frukterna skördas av ännu ett samarbete. Den här gången gäller det ett eget klädmärke i samarbete med norska Varnergruppen, som äger Dressmann. Det annonserades redan i slutet av 2014, men har inte blivit skarpt ännu. Enligt Di "verkar en lansering stå för dörren".
– Det kommer när det kommer. Men ingen kommer att missa det, tro mig, det kommer att slå ned som ännu en bomb, säger Zlatan i en intervju om sina affärssamarbeten med Di Weekend.

David Beckham är förebilden. Samtidigt menar han att han inte gör sina samarbeten för att tjäna pengar, utan för att "han kan ta saker han tror på och göra dem magiska".
– Affärsprojekten jag går in i, går jag in i för att skapa historia, slår fotbollsguden fast.

Enligt DI har Vitamin Well ökat omsättningen med 70 procent efter att de startat samarbetet med Zlatan.

Cancerfondens beslut att avbryta kampanjen välkomnas
När Cancerfondens kampanj "30 dagar – 30 nej" lanserades i veckan under temat "Nej till cancer" möttes den av kritik, både i sociala medier och av krönikörer. Den kallades bland annat "smaklös" och "idiotisk". Under torsdagskvällen kom så beskedet att Cancerfonden lägger ner kampanjen.

"Vi tar den upprördhet som människor har visat på allvar och lägger ned kampanjen. Sett i backspegeln borde vi ha valt ett annat sätt att kommunicera på", skriver Cancerfonden i en ursäkt på sin sajt.

Beskedet välkomnades. "Bra beslut, hellre empati än skuld", "Som anhörig till person som dött av cancer är jag glad av Cancerfonden nu med omedelbar verkan drar tillbaka sin idiotiska kampanj" och "Vi säger NEJ till livsstilsmoralism", lät några av tongångarna på Twitter i går kväll.

Kampanjen, som frontades av medieprofilerna Kakan Hermansson och Musse Hasselvall, har tagits fram tillsammans med Thelma/Louise och Juno PR. Konceptet "Nej till cancer" tog Volontaire fram i fjol.

Sveriges Radio störst under Brysselattackerna
När terrorattentaten i Bryssel inträffade för några veckor sedan hörde flest människor nyheten först på SR. Enligt undersökningen, som SVT har beställt av Novus, uppgav 22 procent av de 1027 tillfrågade, att de först fick veta om terrordåden via SR:s sändningar.

Ungdomar om public service: Nej tack!
Public service verkar ha det kämpigt att nå våra ungdomar. Bara sju procent av tonåringar i åldern 13-19 år skulle nämligen sakna public service om det försvann. Det visar en undersökning som Nordicom har genomfört. Det kan jämföras med att 30 procent av de tillfrågade i undersökningen skulle sakna Youtube, 19 procent Facebook och 12 procent Spotify, skriver Journalisten.

... Men SR har störst förtroende hos allmänheten
För sjätte gången toppar Sveriges Radio Förtroendebarometern som Medieakademin, TNS Sifo och Göteborgs universitet står bakom, och som presenterades på Mediedagarna i går. 70 procent uppger att de har förtroende för SR. I botten samsas Expressen med sina tio och TV3 med sina nio procent.

Studie: Vi blir mindre personliga på Facebook
Användare postar färre uppdateringar än tidigare och de personliga inläggen har minskat med 21 procent, visar en undersökning som The Information låtit göra. Facebook själva jobbar på att lösa "problemet", enligt Adage.

I dag presenteras PS-kommissionens rapport
Redan i går la kommissionens ordförande Gunnar Strömblad fram tre förslag som presenterades på DN Debatt. Förslagen innehöll bland annat full skattefinansiering av public service, stöd till lokaljournalistik och plattformsoberoende public service. SJF:s ordförande Jonas Nordling ställde sig snabbt kritisk till dem. Rapporten kommer att finnas tillgänglig i sin helhet från klockan 11:00 i dag, i samband med ett seminarium på Mediedagarna i Göteborg.

Zara Larsson tar paus från sociala medier
I fjol hamnade hon på tredje plats på Resumés lista över Näringslivets 150 Superkommunikatörer. Nu tar Zara Larsson, som snabbt blivit en stark opinionsbildare i sociala medier, en paus från både Twitter och Instagram där hon har över en miljon följare. Det säger hon i podden "Den fantastiska resan". Anledningen till pausen ska vara att hon blivit beroende.



Dela sidan: