Dela sidan:

It-jättar som Facebook och Google letar ständigt efter nya sätt att bli kompis med medierna, som under flera år gått igenom stålbad med minskade upplagor. När Facebook lanserade Instant Articles i fjol var det många som var rädda för att Facebook skulle ta kål på nyhetsmedierna. Men kan man verkligen stå utanför it-jättens satsningar? Allt eller inget, tänkte Aftonbladet och Expressen, som var de första att hoppa på tåget. I december 2015 fick de sällskap av Sydsvenskan, Nyheter24, Aller media, Kit och Stampen.

Med Instant Articles publiceras mediernas nyheter direkt på Facebook, vilket innebär slut på lång laddningstid och början på snyggare design. Mediehus som säljer annonser själva behåller 100 procent av intäkterna, medan de som låter Facebook sälja får behålla 70 procent.

I fredags skrev sajten Digiday om hur amerikanska tidningar har tappat trafik från Facebook, något som verkar bero på Instant Articles framfart.

LÄS MER: Facebooks Instant Articles i Sverige
LÄS MER: Nu tappar tidningarna Facebooktrafik

Det nya mediehuset Kit har ingen traditionell startsida, utan når sina läsare i sociala medier. För Kit är Instant Articles en välkommen tjänst. Här publicerar de cirka 90 procent av sina artiklar.

– Instant Articles laddar snabbt och ger en stark och bra artikelupplevelse av innehållskonsumtionen. Givet att vi inte förlitar oss på sidvisningar eller displayannonsering ser vi inte några direkta nackdelar, säger Peder Bonnier, en av grundarna till Kit.

Vilken typ av data får ni ta del av från Facebook? Vet ni exempelvis vilka läsarna är?
– Vi samlar all data på artikelnivå som går att få ut via Facebooks API och dessutom har vi tagit vara på möjligheten att sätta egna mätscript på artiklarna. Vi är nöjda med den data som vi får ut.

Säljer ni annonserna själva eller gör Facebook det?
– Vi har möjlighet att sälja men har primärt kört Audience Network. Display är ju inte vår primära produkt, så vi följer inte detta särskilt noggrant.

Kommer Kit gå med i någon annan liknande tjänst, som Googles Mobiles Pages eller Apple News?
– Vi utvärderar löpande alla distributionskanaler, Apple News, Google AMP, messaging apparna etc. Vi vill vara där vår publik tycker om att konsumera innehåll.

Om Kit är positiva, verkar man från Aftonbladet inte ha sett några speciella effekter, säger onlinechefen Andreas Aspegren via mejl. Aftonbladet har långt ifrån alla artiklar på Instant Articles.

Har ni sett något tapp i direkttrafik på grund av Instant Articles?
– Trafiken till Aftonbladet som primär nyhetskälla är mycket stabil och har den senaste tiden legat över 80 procent.

Hur utvärderar du Instant Articles så här långt?
– Trafiken på Aftonbladets Instant Articles är så liten att det krävs ett förstoringsglas för att hitta den, säger Andreas Aspegren.

Aller medias digitala innehållschef Jens Stenberg säger att tidskriftsförlaget valt att testa olika typer av artiklar att lägga ut dagligen, men i begränsad skala.

– Primärt för att se om räckvidden för Instant Articles-poster är bättre än för andra poster. Hittills kan vi inte se några avgörande skillnader, vilket också är i linje med vad Facebook sa till oss på förhand.

 Har ni på Aller media sett ett tapp i trafik grund av Instant Articles?
– Trafiken från Facebook till sajt går på veckobasis lite upp och ner. Men sett över det senaste året har vi ökat vår räckvidd och vårt genomslag på Facebook kraftigt, och vi kan inte se att Instant Articles påverkat detta specifikt.

Aller media har under de första månaderna låtit Facebook stå för annonsförsäljningen till Instant Articles.
– Bland annat för att kunna jämföra deras CPM-nivåer med våra egna nivåer för olika typer av försäljning. Vi ser Instant Articles som en kompletterande intäktskälla, och i takt med att vår totala trafik ökar så ökar även våra intäkter.

Om du får utvärdera de här månaderna med Instant Articles – vad är för- och nackdelarna med tjänsten?
– Fördelarna är snabbheten, de obefintliga laddningstiderna, och att de publicerade artiklarna ser väldigt bra ut. Kort sagt bra UX. En potentiell begränsning rent publicistiskt är förstås att Instant Articles-innehåll måste följa Facebooks community guidelines när det gäller exempelvis bilder. Detta är dock inget som påverkat oss hittills, och reglerna gäller ju även allt annat vi publicerar på Facebook.

Vilken typ av data får ni ta del av från Facebook?
– Exempelvis scroll depth och time spent, alltså hur långt och länge artiklarna blivit lästa. Via våra mätscript ser vi i övrigt samma saker om våra användare oavsett om de läser en artikel på sajt eller i Instant Articles-format.

Är det svårt att stå utanför Instant Articles nu när det kommer lanseras brett?
– I dagsläget är det knappast ett måste att vara med, och Facebook säger själva att de inte prioriterar Instant Articles framför andra poster. Framtiden får utvisa om det förblir så.

 Planerar ni att även gå med i exempelvis Googles AMP: Accelerated Mobile Pages?
– Vår grundstrategi är att vara där våra användare är och vill ha oss. Därför utvärderar vi varje tänkbar ny kanal, säger Jens Stenberg.

Nu går även tidskriftsförlaget Egmont live med sina titlar på Instant Articles. Först ut är Ica-kuriren och Auto Motor & Sport. Om allt faller väl ut är tanken att alla titlar med digital närvaro följer efter.

Resumé har sökt företrädare till resten av mediehusen i Instant Articles, utan framgång. Mer kommer.


Dela sidan: