Dela sidan:

Redan sedan år 2013 har man fått lämna in gamla kläder i H&M:s butiker, och som belöning för att man hjälper till att återvinna har man fått en rabattkupong. Under de här tre åren har H&M samlat in hela 25 000 ton använda kläder. Nu satsar de ännu större på kampanjen och siktar på att samla in 1000 ton kläder på en vecka, i samband med World Recycle Week.

Resumé har tidigare skrivit om kampanjen som M.I.A. gör för H&M och nu är låten och videon här. Den svenska reklambyrån Forsman&Bodenfors har jobbat med kampanjen och Anna Qvennerstedt, copywriter på byrån, berättar att det på många sätt har varit ett globalt projekt.

– Det har varit ett globalt projekt på många sätt, inte bara för att kampanjen är global, utan också för att de medverkande kommer från alla olika kontinenter.

I musikvideon ingår, förutom den brittiska artisten M.I.A., allt från en kinesisk stjärnskådis till en ståuppkomiker från Saudiarabien och en skådespelare från Senegal. I urvalsprocessen av de medverkande har även M.I.A. själv haft ett finger med i spelet.

– Det har fungerat jättebra att jobba med M.I.A. Hon tipsade oss bland annat om den sydafrikanske rapparen Dope Saint Jude som medverkar i filmen, och hon har med sina egna dansare, berättar Anna Qvennerstedt. I övrigt har vi tagit fram casten i nära samarbete med produktionsbolaget Indio och regissören Philippe Tempelman.

Hon beskriver även M.I.A. som väldigt samhällsengagerad och smart och säger att de är väldigt glada att de har fått jobba med henne.

– Hon brukar inte göra några kommersiella samarbeten, och hon har ett väldigt stort intresse för att hon ska kunna stå för det hon gör. Det var också därför vi ville jobba med henne och vi är glada att hon har skrivit en låt till kampanjen.

Med kampanjen vill man även belysa att fastän vi alla är olika har vi ett intresse gemensamt: att bevara planeten.

– Oavsett alla olikheter man kan ha, både vad gäller utseende eller vad man har för värderingar, så har man ju ändå alltid planeten gemensam. Det ville vi förmedla i den här videon.

Musikvideon är inspelad i Dakar, Barcelona, Reykjavik och Los Angeles, och här kan du se den:



Dela sidan: