Dela sidan:

Erik Ohlsson har de senaste tre åren arbetat med artister och varumärken hos skivbolaget Universal. Vid årsskiftet lämnade han för att starta musikbyrån Jubel, för att koppla samman svenska artister och företag i kreativa samarbeten.

– Spelreglerna i musikbranschen förändras hela tiden och intresset har ökat från båda håll. För cirka tre år sedan ansågs det tabubelagt för artister att arbeta med varumärken, men sen kom stora kampanjer med Volvo i fronten. I dag är samarbeten en integrerad del av artisters karriär och det gäller att sticka ut i bruset, säger Erik Ohlsson till Resumé.

I dag finns flera byråer som arbetar med influencer marketing, såsom Perfect Day och United Influencers. Men Erik Ohlsson vill inte riktigt likna byrån vid dessa.

– På ett sätt är det samma. Men när det gäller musik och artister så måste man ha lite mer känsla. Det är inte som att jobba med bloggare. Varumärkesmatchningen är viktig för artistens del, där bland annat konsertbiljetter ska säljas.

Jubel har redan i dag haft hand om ett flertal projekt, bland annat det med Miriam Bryant och Johan Rabeus, som Resumé skrev om i fredags och som lanseras imorgon. De managementbolag som Jubel samarbetar med i dag är bland annat Core Talent (André Myhrer, Charlotte Kalla, Susanna Kallur, med flera) och på musiksidan Albot & Albot, Artist House Ten (Zara Larsson, Icona Pop, Elliphant med flera) och Mr Radar (Miriam Bryant, Rebecca & Fiona med flera).

LÄS MER: Känga till SJ: Miriam Bryant och Johan Rabeus i reklamfilmer om tåg som kommer i tid

– Det är byråerna som gör kampanjerna, vi förser dem med talangerna. Just nu är vi ute och pitchar mycket. Vi har även gått in som kreativ byrå i några artistprojekt och kommer att producera event.

Erik Ohlsson har värvat den tidigare Universal-kollegan Felicia Holmström till Jubel. Planen är att växa med fler anställda.



Dela sidan: