Dela sidan:

”Möt Sofia. Hon är barnen som ingen ser, i katastroferna ingen pratar om. Det här är hennes berättelse.”

Så står det i puffen som marknadsför den första av tre filmer i Unicef Sveriges nya vårkampanj, som heter #FörSofia. Kampanjen inleds i dag och har i skrivande stund 24 000 visningar och nära 200 delningar på Facebook. Sofia ska i filmerna föra barnens talan och berätta sin berättelse.

– Forskning visar att det kan vara svårt att relatera till den stora massan. Det är enklare att ta till sig av ett barn, som representerar alla. Vi undersökte därför om man kunde få fram ett ansikte som är skapat av riktiga barns ansikten – och mycket riktigt såg vi att det fanns teknik som faktiskt kunde det, säger Unicef Sveriges kommunikationschef Andreas Eriksson till Resumé.

– Vi använde därför 500 porträtt på barn från de utsatta områdena som sattes samman till Sofia, fortsätter han.

Bilderna tillhandahölls av Getty Images är kampanjens visuella partner. Syftet med kampanjen är att värva ”världsföräldrar”, det vill säga månadsgivare.

– Förhoppningen är att hon blir en symbol för alla barnen som inte syns, som lever i länder där det pågår katastrofer många varken ser eller hör om.

Kan en 3D-flicka väcka starka känslor?

– Det får var och en som ser filmen bedöma, men vi tycker att hon känns verklighetstrogen. Vi hoppas att hennes budskap ska väcka känslor och engagemang, säger Andreas Eriksson.

Karaktären Sofia har framställts med hjälp av en morfningsteknik av svenska världsledande animatörererna Pixelgrinder, som bland annat har jobbat med filmerna TinTin, Avatar och Planet of The Apes. Bakom kampanjen står byrån Edelman Deportivo.



Dela sidan: