Dela sidan:

Under gårdagens F8-konferens presenterade Facebook möjligheten för mediebolag att ha en chatt-bot funktion på plattformen. Med den kan Facebookanvändare få nyheter direkt i Messenger och interagera med chatt-boten. CNN har redan kört igång med funktionen, men mediebolagen i Sverige är inte riktigt lika heta på gröten. Men någon som tror på chatt-boten är Peter Frey, produktutvecklingschef på Expressen.

– Jag har satt ett nytt team på detta i dag på morgonen, så vi är i full gång med en Expressen-bot för Facebook Messenger.

När kommer vi kunna chatta med Expressen-boten?
– Ambitionen är att lansera de närmaste dagarna, men vi är lite i händerna på Facebook, så exakt när vår funktionalitet når användarna är vanskligt att säga.

Vilka möjligheter/problem ser du med funktionen?
– Extremt mycket tid läggs i meddelandeappar och det har en stor potential för ett digitalt mediebolag som Expressen att finnas i den miljön, vi har dessutom sedan tidigare lanserat produkter för WhatsApp med positivt resultat. Expressens utvecklingsstrategi är att snabbt finnas på plats i alla nya, relevanta kanaler och detta är ett exempel på det.

Tror du att funktionen kommer konkurrera ut pushnotiserna? Kommer det innebära att pushnotiserna försvinner över tid?
– Det finns stora möjligheter i notifieringsfunktioner eftersom de gör det möjligt att upplysa våra användare om att vi kan erbjuda ett material de kanske inte visste om att de borde läsa eller titta på. Men det viktiga med både traditionella pushar och meddelandepushar är att de är relevanta för användaren. Här kommer Facebook med intressant teknik som gör det lättare att vara träffsäker, och det är förstås intressant för en aktör som Expressen.

Även på Aftonbladet ser man potential i den nya funktionen för Messenger, men man verkar inte ännu ha tagit sig lika långt i satsningen som Expressen. Så här svarar Aftonbladets onlinechef i ett mejl, Andreas Aspegren, på frågorna om en eventuell chatt-bot:

– Detta är ett spännande område. I Aftonbladets DNA och kultur ligger att ständigt testa ny teknik att föra ut vår journalistik med. Vi ser potential i chattbotar. Vi tror på en mer personaliserad upplevelse av Aftonbladet – oavsett plattform.

På SVT tar man däremot än så länge distans till den nya funktionen. Kristian Lindquist, nyhetschef online, berättar om deras planer.

Har ni planer på att ta i bruk en chatt-bot funktion?
– Nej, vi har inte några konkreta planer på det i dagsläget men följer nyfiket Facebooks nya tjänster precis som vi håller oss uppdaterade kring vad andra aktörer gör.

Vilka möjligheter/problem ser du med funktionen?
– Alla sätt att nå ut till och kommunicera med publiken oavsett vilken plattform det sker på är så klart värt att intressera sig för. Men det är långt ifrån okomplicerat att bli en integrerad del av Facebooks ekosystem. Det här är ju ett försök av Facebook att eliminera användarnas behov av andra appar och istället låta all kommunikation ske via deras messengerplattform.

Tror du att den funktionen kommer konkurrera ut pushnotiserna? Kommer det innebära att pushnotiserna försvinner över tid?
– Nej det tror jag inte. Oftast slår nya funktioner inte ut utan kompletterar gamla tjänster. Men för att pusharna ska kunna överleva i framtiden gäller det att mediehusen anpassar dem mer efter enskilda användares behov och inte faller för frestelsen att "spamma sönder" användarna för att göra kortsiktiga trafikvinster.

På Göteborgs-Posten är man inne på samma spår som SVT. En chatt-bot är alltså inte i dagsläget aktuell, menar Mikael K Jansson som ansvarar för GP:s sociala kanaler.

Har ni planer på att ta i bruk en chatt-bot funktion?
– Nu talar jag bara ur rent redaktionellt perspektiv men spontant så kommer vi nog avvakta. Känns som en funktion som är kul för användaren att testa en gång men som dör ut ganska snabbt – åtminstone i sin nuvarande form. Sedan om marknad och kundsupport tycker att det är något att ha lämnar jag till andra att svara på.

Tror du att den funktionen kommer konkurrera ut pushnotiserna? Kommer det innebära att pushnotiserna försvinner över tid?
– Pushnotiser kommer nog inte försvinna på ett tag men de lär utvecklas och bli smartare. Frågan är om de kommer från mediehusen eller om exempelvis Twitter/Facebook blir smart nog att plocka upp nyhetshändelser och meddela användare som kan påverkas.



Dela sidan: