Acne, som förutom kläddesign även bedriver reklambyrå och filmverksamhet, redovisar nu sitt resultat för 2015. Koncernen har brutet räkenskapsår mellan 1 september 2014 och 31 augusti 2015.

Acnes reklambyrå Acne Advertising, med kunder som Åbro, Max Hamburgare, Flygbussarna och Bredbandsbolaget, ökade sin omsättning från 39,4 miljoner till 42,6 miljoner kronor. Rörelseresultatet minskade från 2,1 miljoner kronor till 600 000 kronor.

Koncernen flyttade under räkenskapsåret filmverksamheten i Acne Production till Acne Film, därav den minskade omsättning på raden. Omräknat omsatte Film i fjol 65,7 miljoner jämfört med 71,9 miljoner under 2013/2014.

Acne Digital, som bedriver dataprogrammering, omsatte 15 miljoner under 2014/2014, en ökning med 200 000 kronor. Bolaget visade röda siffror om -300 000 kronor, jämfört med 1,2 miljoner 2013/2014.

Resumé skrev i november om att Acne hotades av rättsliga åtgärder inför en kampanj med Steve Angello. Programmeraren Eskil Steenberg sa då till Resumé att han inte hade fått betalt för sina jobb och anlitat en advokatfirma.

I februari i år valde Acne att stänga sitt Los Angeles-kontor som öppnade 2008. USA-erbjudandet skulle förändras och man ville i stället fokusera på östkusten. Ett 10-tal anställda drabbades.

Victor Press är styrelseordförande i Acne-koncernen.

Acne Production 2014/2015
Omsättning: 2,4 (71,9) *flyttades över till Acne Film
Rörelseresultat: -0,2 (4,2) miljoner
Utdelning: 1,0 miljoner

Acne Film 2014/2015
Omsättning: 63,3 (1,4) miljoner
Rörelseresultat: 2,2 (0,0) miljoner
Utdelning: 1,6 miljoner

Acne Advertising 2014/2015
Omsättning: 42,6 (39,4) miljoner
Rörelseresultat: 0,6 (2,1) miljoner
Utdelning: 1,6 miljoner

Acne Digital 2014/2015
Omsättning: 15,0 (14,8) miljoner
Rörelseresultat: -0,3 (1,2) miljoner