Dela sidan:

Det här året är första gången Planning Awards ordnas i Sverige, och det är en tävling där planners, strateger och analytiker inom marknadskommunikation premieras. I år fick två personer ta emot pris på evenemanget i Stockholm i kategorierna Reklambyråer och Mediebyråer. Och vinnarna är:

Reklambyråer:
Mikael Grenros, Jerker Winther och Johan Östlund från Åkestam Holst. De premieras för deras arbete med SAS kampanj "We are travelers".

Juryns motivering:
"I planning talar man om insikter, men vad är en insikt värd om man inte kan agera på den? Det som utmärker det vinnande bidraget är den röda tråden mellan identifierade insikter, bakgrunden till dessa och möjligheten att agera på dem.
Juryn imponeras av hur man genom skarp analys kartlagt beteende, identifierat problem och målgrupp, och vad som på djupet driver dem, och utifrån detta tagit fram både en affärsrelevant, långsiktig varumärkesplattform med potential att åstadkomma varaktig förändring och ett starkt kreativt koncept. Ja, vad kan man säga – det vinnande bidraget har verkligen allt som karaktäriserar bra planning."

I den här kategorin delades även en andraplats ut, och på delad plats kom:
Sara Ekholm från Volontaire med Kommunals kampanj "Klarar du mitt pass?" och
Leon Phang från Ingo för arbetet med Lidls varumärke.

Mediebyråer:
Linus Lord, Joakim Kempff och Adam Witzell från Starcom. De premieras för arbetet med Svenska Kyrkans kampanj "Världens modernaste kyrka".

Juryns motivering:
"Genom att använda en av de äldsta och tydligaste symbolerna har byrån hjälpt många människor att visa sin omtanke och respekt. Man har gjort på ett nytt sätt som inte bara hjälper den enskilda människan, utan gör att uppdragsgivaren känns betydelsefull och helt rätt i tiden."



Dela sidan: