Dela sidan:

Journalisten Emanuel Karlsten och medieanalytikern Olle Lidbom hyllar förvisso Blank Spot Project som initiativ och ett viktigt försök av crowdfunding i den första delen av nya ”Mediepodden”. Men de tycker att projektet har floppat.

Anledningen till floppen är enligt poddpratarna att Blank Spot Project inte lyckats paketera sina texter på ett sätt når ut till allmänheten.

Brit Stakston, medgrundare och digital strateg på Blank Spot Project som också drivs av Martin Schibbye och Nils Resare, menar å sin sid att projektet varit lyckat – i förhållande till vad man faktiskt ville åstadkomma på den tid som sajten funnits.

– Projektet har varit en snackis i media i över ett års tid – men den största delen av perioden har vi haft fokus på det interna arbetet och fokuserat på att informera de som valt att stötta oss om vad som är på gång. Året handlade i mångt och mycket om att visa hur vår idé om medborgarfinansierad journalistik skulle bli och det har vi ju lyckats med, tillsammans med de 3027 personer som trodde på den, säger hon och fortsätter:

– Själva produkten med texter har ju bara varit tillgänglig från oktober, så vi har varit på banan en väldigt kort tid. Det här är aspekter man borde tänka på när man utvärderar oss.

Emanuel Karlsten och Olle Lidbom menar att det inte räcker att göra fin journalistik för närmast sörjande – utan att man måste visa vad den fina journalistiken gör för samhället också. Tycker du att ni har kunnat visa det för allmänheten?

– Ja, absolut. Vår journalistik är inte endast för de närmast sörjande. Förra årets projekt handlade om att gestalta idén om en kvalitetsjournalistik som läsarna är villig att betala för och det har vi definitivt gjort. Vi har än så länge haft för lite resurser för att kunna nå ut till hela landet annat än att innehållet är fritt, men sett till hur mycket medel vi fick in så har vi överlevererat.

Blank Spot project har totalt samlat in 2,5 miljoner kronor i två insamlingsetapper. Brit Stakston tycker att projektet än så länge har lyckats väl i förhållande till initiativtagarnas egna förhoppningar.

– Det finns en strategi för att fortsätta bygga den här folkrörelsen. Men det behövs mer resurser för att kunna satsa ordentligt på marknadsföring.

Har du hopp om att produkten ska få fäste i framtiden?

– Är det det vi vill? Eller ville vi visa idén om viljan att betala för kvalitetsjournalistik? Det här har ju varit en gigantisk pr-insats för journalistiken i sig. Vi fick varje redaktion att stolt räta på ryggen och lyfta fram sina utrikesredaktörer. Eventuellt finns inget egenvärde i att blank spot ska finnas – men just nu tycker vi att vi fyller ett hål i mediebevakningen och så länge vi gör det så hoppas vi att människor vill betala för journalistiken, säger Brit Stakston.



Dela sidan: