Dela sidan:

I morgon onsdag går Guldäggsgalan av stapeln på Waterfront Congress Centre i Stockholm. I fjol, kammade Forsman & Bodenfors hem flest Guldägg, något som har blivit till en tradition de senaste åren.

Resumé frågade tio kreatörer om vad de tror om årets tävling. De fick svara på följande frågor:

1. Vilken eller vilka kampanjer kommer att vinna Guldägg och varför?
2. Vilken är din personliga favoritkampanj under året som gått?
3. Vilken byrå tror du tar hem flest Guldägg i år?

Lina Brunzell, cd på AWB:
Min absoluta favorit från året som gått är "Close the loop" och jag hoppas innerligt att Forsman får ett guldägg för denna fina och normbrytande film. Sen ligger hjärtat nära lilla "Lucy", så smart placerat. Tror även att Slow Down GPS har stor chans, en innovation som man hoppas att alla gpser har som standard i framtiden. Till sist "The Singing Sailor" bara för att ;) Den som tar hem flest guldägg är nog Forsman Bodenfors, även i år.

Hanna Belander, kreatör på Bloomy:
1. Emojisarna känns ju heta, så dom tar nog med sig något ägg skulle jag tro. I mobilt kanske? Eller eller? Och så den där restaurangen, Le Bon i typ event.

2. Själv gillar jag IQ-filmen "Äntligen torsdag", bra idé och fin produktion. Insikten kanske inte är helt dagsfärsk dock, men det låtsas vi inte om nu. Och sen tycker jag om den printen (ja, en PRINT!) för Pressbyrån. Bra initiativ, vilket man kanske egentligen inte ska räkna in här, men också stiligt utförande .

3. Tjaa det blir väl dom där, vad heter dom nu igen....forsman va?

Kalle Åkestam, copy på Åkestam Holst:
1. Slow Down GPS och First Person Lover har nog lägst odds att lämna med guld. Om internationella tävlingar är en fingervisning borde även vår Svenska Snöräddare för Audi ligga bra till, men det vore att jinxa så jag räknar med en bitter kväll.

2. Alla idéer som inte gick att passa in i förutbestämda kategorier och nu står nomineringslösa. Men jag kommer klappa lite extra högt om John Moose vinner nån kategori, den understa av underdogs.

3. Slow Down GPS, Zlatan, Tele2-tavlan, H&M-filmen, UNICEF osv mm i evigheters evighet. Än en gång kan nog F&B med ett leende på läpparna hiva ut bjuddricka på efterfesten.

Ulrika Good, copy på Ulrika & Martin:
1. I PR tror jag på "805 million names" för FN:s livsmedelsorgan, det blir liksom inte mycket maffigare än så. I Direkt: "Slow down GPS" för If; en pekpinne rakt in i hjärtat och i Event det ambitiösa och väldigt konceptstärkande "Le Bon" för Lidl.

2. Jag gillar verkligen tonläget och alla detaljer med Synsams fåfängekampanj: VO:n, copyn, soundtracket, allt!

3. Jag önskar att jag kunde svara något originellt, men jag måste säga Forsman & Bodenfors.

Hedvig Hagwall Bruckner, copy på King:
1. Jag tror att Ifs Slow down GPS kommer att vinna ett guld (eller fler?) Den är så självklart bra och sticker ut bland nomineringarna. Annars är det ganska svårtippat tycker jag. Det är ett relativt jämt fält i många kategorier. De där "epik-split-tydliga" vinnarna saknas i år. Jag tycker att mina kollegors och ICAs Halloween-annons borde få guld i print.

2. Ifs Slow down GPS och BRIS är ju lätta att gilla. Men jag sakar en rakt av kommersiell tjottablängare bland de nominerade.

3. Forsman & Bodenfors. Med deras kvot antal anställda/höjd på lägsta nivå är det det rimliga.

Desirée Maurd, strategichef på Juno PR:
1. Jag hoppas på tre guldägg till kampanjen 805 Million Names. Det förtjänar alla inblandade, inklusive Zlatan.

2. Bland årets nominerade gillar jag verkligen Hemnethemmet. Lite förvånad att denna inte är nominerad i PR utan i Innovation, då det verkligen är en PR-idé. Men det betyder ju att PR = innovation!

3. Svårt att tippa något annat än F&B.

Calle Sjönell, cd på MullenLowe Brindfors:
Min favoritkampanj i år är LeBon från Lidl. Den är ännu bättre än Dill eftersom den verkligen kombinerar folklighet med lyx men i större skala. Den blev inbjudande istället för exklusiv. Genomförandet blev även det ännu bättre. Hatten av för Ingo och Lidl, ni lyckades överträffa er själva.

Gustav Egerstedt, ecd på Saatchi & Saatchi:
1. If:s gps-kampanj tror jag kommer vinna guld i mobil. En enkel, smart och relevant idé. Techig, på ett väldigt mänskligt sätt. Ingos Le Bon-kampanj är mycket stark. Borde vinna i event. Och med tanke på antalet nomineringar borde Garbergs Bris-kampanj rent statistiskt ha goda chanser till ädel metall.

2. Synsams film med Michaela Forni tycker jag var mycket stark. Göran Brobergs fina Hives-tidning i kategorin hantverk gillar jag väldigt mycket. Sen tycker jag om Kings Keno-film. Saknar den bland nomineringarna.

3. En inte allt för vild gissning: "Forsman & Bodengren".

Oskar Pernefeldt, ad på Volt:
1. Det känns solklart att Abused Emojis kommer att kamma hem minst ett guldägg, om inte fler. Otroligt välförtjänt i så fall.

2. Svårt att välja ut några favoriter i år. På rak arm skulle jag säga att jag personligen hoppas på Don't Drink and Dive. Smart, kul och bra utfört. Andra bra bidrag som jag tycker borde få en "hatten av" är Fel Hand för Hjärnfonden och Close the Loop för H&M.

3. "Guldman & Guldenfors"

Emmeli Österdahl, cd på MRM/McCann:
Jag har mest utgått ifrån vad jag tycker bör vinna. Sen vet jag inte om juryn har lika bra smak som jag.. ;)

Digitalt:
the disguised banner

Innovation:
Slow down gps

Integrerat:
le bon

Direkt:
the disguised banner

Mobilt:
woods

Onlinefilm:
don't drink and drive

Guldskrift:
stephanie moradi

Utomhus:
popaganda

Print:
oatly

Radio:
taxi sthlm

Event:
WFP, zlatan

PR:
ekoeffekten

Hantverk:
vintersaga

Film:
canal digital



Dela sidan: