Dela sidan:

Igår kom beskedet att Försvarsmakten väljer Volt som ny reklambyrå. Detta efter ett tolvårigt samarbete med DDB som har format hela deras sätt att kommunicera på. Vd:n David Sandström beklagar att den offentliga upphandlingen inte gick deras väg.
– Det är skittråkigt att tappa en kund som är så oerhört rolig och modig. Men jag inte vara jätteledsen. Det är 12 år av fantastisk kommunikation som vi har bakom oss. Vi har gjort en varumärkesresa av sällan skådat slag, och med Försvarsmaktens Träningsklubb tycker jag att vi slutar med flaggan i topp, säger han.

Resumé intervjuade nyligen DDB och Försvarsmakten om deras gemensamma resa som resulterat i en lång rad kommunikationspriser. Att tappa kunden tyckte projektledaren Jacob Sandström "skulle vara oerhört tråkigt ur väldigt många perspektiv".
– Offentliga upphandlingar är oberäkneliga och svåra att förhålla sig till, säger David Sandström nu när kundförlusten är ett faktum.

Vad är din analys av varför?
– Det är svårt att analysera. Offentliga upphandlingar liknar inte vanliga pitcher. Vi har gjort fantastiska saker tillsammans i 12 år, men det är inte med i kriterierna över huvud taget. Med det sagt tycker jag dock att det är fullt förståeligt om man vill testa något nytt efter ett så långt samarbete.

På Volt är Daniel Vaccino creative director. Han har tidigare arbetat för Försvarsmakten på DDB och har således stor erfarenhet av vad de söker i sin kommunikation. Byrån tappade också nyligen den flerfaldigt prisbelönta copyn Magnus Jakobsson till Åkestam Holst – även han med stor erfarenhet av att jobba med Försvarsmakten. Men DDB:s vd tror inte att personalförlusterna har spelat in i beslutet.
– De funkar inte så att en statlig aktör kan följa med en kreatör till en annan byrå. Jag förstår om det ger bra rubriker men så är det inte. Men Volt som helhet har gjort ett bra jobb, så hatten av till dem.

I Försvarsmaktens förra byråupphandling för fyra år sedan blev det en stor diskussion kring prisnivåerna. DDB Stockholm valde att sänka sina timpriser för att behålla det prestigefulla avtalet, vilket byrån kritiserades för. Hur det såg ut i den nya upphandlingen vill David Sandström inte gå in på i detalj, men säger:
– Givetvis når alla byråer en punkt där det inte blir värt att jobba ihop.

Vad skickar du med till Volt?
– Givetvis ett grattis och lycka till. Det är en kund som kommer att omdefiniera byrån. Antingen till det bättre eller till det sämre, men jag är övertygad om att de kommer göra det till det bättre. Försvarsmakten står inför några spännande år där kommunikationen blir helt central. De måste ta uppdraget på största allvar.

Vad ser du som Försvarets främsta utmaningar?
– Profilen på folk som de behöver rekrytera är en helt ny i förhållande till vad allmänheten förknippar med Försvarsmakten. De nya hoten kan komma ifrån kinesiska hackers eller ryska affärsmän. De människor som ska rekryteras blir helt avgörande för hur bra eller dåligt vårt försvar fungerar. Det blir en av kommunikationens främsta uppgifter och det är synd att inte vi går göra den, säger David Sandström.

Hur går ni vidare?
– I och med att det är en offentlig upphandling har vi förberett oss i flera månader på att eventuellt tappa uppdraget. Men det senaste året har vi fyllt på med spännande kunder som Klarna, SVT, Radiotjänst och Hästens. Det blir ett nytt kapitel som jag verkligen ser fram emot. Kompetensen som vi har byggt upp inom digitalt, design och konceptualisering kan vi nu sätta in på andra kunder och det kommer att ge enormt mycket.

Vad betyder tappet monetärt?
– Jag kan inte gå in på det. Men det vore konstigt om vi skulle stå och falla med dem.



Dela sidan: