Dela sidan:

Resumé har tidigare berättat om Facebooks ambitiösa satsning på live-video. Vår bloggare Jakob Mjöbring har också slagit fast att Facebook, med alla nya funktioner, vill "erövra hela live-segmentet på en och samma gång".

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson sparar inte på krutet när han i ett färskt blogginlägg beskriver Facebook Lives implikationer för medieindustrin, och i synnerhet tv-husen.

"Youtube är idag den största tv-aktören i Sverige, större än både SVT och TV4, men min gissning är Facebook kommer att bli nummer ett. Allt kommer att förändras i tv-branschen" skriver han.

Thomas Mattsson nämner hur det sociala nätverket prioriterar rörligt innehåll i användarnas flöden, men också nyheten att Facebook testar segmentering av sitt innehåll på mediernas traditionella vis, exempelvis med sektioner som "sport" och "politik".

"När all journalistik blir mer tillgänglig på Facebook, när posterna där prioriteras och segmenteras ungefär så som etablerade publicistiska medier låtit göra i några hundra år, blir nog Facebook än en mer relevant nyhetsförmedlare för många. Och då ska man komma ihåg att det är dubbelt – dubbelt! – så många svenskar som använder Facebook, som är kunder hos Sveriges största tv-distributör".

Även om Mattsson främst riktar in sig på tv-husens utmaningar är det knappast någon hemlighet att Expressen själva villa ta en rejäl bit av kakan. Under det senaste året har de rekryterat en ansenlig personalstyrka som rattar deras tv-satsning. Dessutom har de byggt upp nya tv-studios för att kunna ha flera livesändningar igång samtidigt.

På senare tid har Expressen precis som flera andra medier testat att sända live via Facebook. Detta utöver sändningarna på sin egen plattform, där de kammar hem annonsintäkterna.

Vad har era tester av Facebooks livesändningsfunktion visat hittills?
– Vi började testerna före F8-konferensen, och den första erfarenheten var ju den uppenbara och den som alla publicister snabbt drog: nämligen att direktsändningarna inte får vara för korta om användarna ska hinna se dem. Vi lär oss hela tiden, bland annat gjorde programledaren Anna Herdenstam flera tester med Facebook Live inifrån CNN-högkvarteret när vi rapporterade om "Supertisdagen". Vi sände också från terrordåden i Bryssel, säger Thomas Mattsson till Resumé.

Hur många fler kollar via Facebook redan i dag jämfört med när ni kör live på er egna plattform?
– Det går inte riktigt att jämföra så, dels för att vi sänder från olika konton på Facebook - bland andra "Expressen TV" och "Expressen" - och dels för att det är Facebook-unikt innehåll som inte finns på våra egna plattformar. Mitt råd är att medier som vill testa Facebook Live ska ha en strategi för vad man gör i respektive kanal.

Kommer ni att köra alla era livesändningar på Facebook framöver?
– Nej, vår sociala medier-redaktion arbetar ihop med Expressen TV och analysavdelningen för att med egen statistik och omvärldsbevakning försöka förstå vilket innehåll som är mest lämpligt för Facebook. Att bara lägga ut linjär-tv, eller för den delen det som tidigare kallades för webb-tv, lär knappast vara konkurrenskraftigt när Facebook Live väl mognar. Det kommer nog, som nästan alltid, att krävas ett anpassat innehåll för just den här kanalen.

Hur ser du på att vidareutveckla er egna tv-plattform kontra att enbart sända live via Facebook?
– Facebook kommer att bli en viktig rörlig bild-distributör för Expressen TV, precis som våra appar på Apple TV och Samsung smart-tv också erbjuder alternativ till vår egen tv-spelare. Men Facebook Live gör det möjligt att interagera med tittarna under sändningen, och just det ska vi utveckla mer. Jag tror vi behöver sprida vår tv på många plattformar, om Expressen TV ska bli "framtidens nyhets-tv".

Hur ser du på plattformsutveckling överhuvudtaget i relation till att lägga allt i Facebooks händer?
– Etablerade medier som publicerar sig i många olika interna och externa kanaler måste sprida sig på olika plattformar, så det är inget alternativ att inte utveckla exempelvis en egen tv-spelare. Men tack vare att vi anpassar den efter våra specifika behov, så blir det ändå kostnadseffektivt.


Dela sidan: