Dela sidan:

Björn Engström är journalisten som sadlade om och hamnade i reklambranschen. På Forsman & Bodenfors har han jobbat sedan 1988 och ligger bakom många prisade kampanjer för reklambyrån, bland annat Volvo Trucks episka split.

Priset utses av Platinaakademiens ledamöter som alla är legendarer inom reklam.

Motiveringen lyder:
"I år går Platinaägget till en person som har tagit emot pris på den här scenen under fyra decennier. Kreatören har oberört rört sig från printmediet till film och in i den digitala världen där personen tycks navigera skickligare än de flesta 20-åringar.

Och kreatören har inte bara hämtat pris på den här scenen. Årets pristagare kan öppna ett litet museum med alla sina Cliostatyetter, pennor och lejon som vunnits för kampanjer som på olika sätt varit med och färgat sin samtid.

Den klassiska reklamresan "Bättre lokalsinne" känns påtagligt aktuell även idag. Vi minns också välskrivna annonser för tryggare sjöräddning och det rabalder som uppstod när Berlusconi användes som avskräckande exempel i en kampanj för fri television. Allra tydligast minns vi kanske den episka spliten för Volvo Trucks, en kampanj som krossade internet för ett par år sedan. Och inget tyder på att pristagaren har slagit av på takten än.

Det är en sann ära att få dela ut Platinaägget till den sista i det svenska reklamkollektivet som ser ut som en intellektuell och inte som en hipster.

Välkommen in i Platinaakademin, Björn Engström".

Platinaägget har delats ut sedan 1975. I fjol fick Björn Kusoffsky, grundare och vd på Stockholm Design Lab utmärkelsen.



Dela sidan: