Resumé har tidigare berättat om Per Stenius och Oskar Sundberg, som för ett år sedan lämnade McCann Stockholm respektive Jung Relations, för att istället starta den egna byrån Act Normal. 

De har nu tillsammans med Adidas tagit fram en kampanj i samband med lansering av den populära skomodellen NMD. Resultatet blev interaktiva kuber som under fem dagar stod utplacerade på centrala platser i städerna Stockholm (Norrmalmstorg), Berlin, Hamburg, Frankfurt, München, London, Barcelona, Milano och Rotterdam.

– De är digitala installationer med en videostream som fungerar ungefär som ett fönster in i andra städer, där människor kunde interagera i realtid, säger Per Stenius till Resumé. 

De som såg in i kuben kunde se in i en av de andra städerna genom den kub som utplacerats där.

– På så sätt kunde vi koppla ihop Adidasfans över hela Europa. Kampanjen handlar i grunden om att utforska sin stad, om urban nomads. Skärmarna innehöll även reklamfilmer och information om var man kunde köpa skorna.

Engagerade kunde dessutom spela in filmer och ta foton från sina ”urban grounds” och posta på Instagram med taggen #NMD – och få till exempel filmen uppspelad på en av kuberna, eller vinna priser.

Kampanjen ska ha nått omkring två miljoner människor – och skorna sålde slut.

– Vi har precis landat efter den här monsterkampanjen, och knappt hunnit andas än. Det är det största uppdraget vi haft och vi gillar dessutom varumärket, så det har varit skitkul att jobba med det, säger Per Stenius, som menar att det fortfarande är lite för tidigt att sia om eventuella framtida samarbeten.

Produktionsbolag var Your Majesty i Amsterdam. Se casefilmen nedan.