Dela sidan:

Det var DI Digital som först avslöjade att Bonnier Growth Media hade för avsikt att sälja Toca Boca för uppemot en miljard kronor. Nu – ett drygt halvår senare – är affären i hamn. Köpare är det kanadensiska leksaks- och underhållningsföretaget Spin Master.
– Som ägare är vi stolta över att ha bidragit till en lysande start-up inom ramen för ett 200-årigt medieföretag. När Toca Boca nu är på väg att ta nästa steg är det affärsmässigt rätt för Bonnier att lämna över stafettpinnen till en ny ägare som har sin bas där Toca Boca vill växa, såväl produktmässigt och geografiskt, säger Ulrika Saxon, vd på BGM, i en kommentar. 

Parterna avslöjar inte vad köpeskillingen landar på, men enligt en analys som sajten Tech.eu har gjort kan den uppgå till så mycket som två miljarder kronor. 
– Vi har haft förmånen att ha full uppbackning av Bonnier sedan dag ett, och deras värderingar inom entreprenörskap och självbestämmande har varit en förutsättning för att vi skulle växa och lyckas, kommenterar Björn Jeffery, vd på Toca Boca. 

Under 2014 omsatte Toca Boca 82 miljoner kronor och gjorde en vinst på drygt 11 miljoner. Spin Master, med 950 anställda och huvudkontor i Toronto, omsatte under 2015 mer än 1 miljard USD. 



Dela sidan: