Dela sidan:

FamiljenPangea prisades med sitt första Guldägg för det omfattande designarbetet för SL i kollektivtrafiken i kategorin Identitetsdesign.

– Jag har suttit i juryn ex antal gånger så jag vet hur svårt det är att bedöma. Vi hade såklart förväntningar, men har valt att hålla låg profil. Om man får vara lite kaxig så tycker jag att det är välförtjänt. Jättekul!, säger FamiljenPangea’s designchef Kent Nyberg.

LÄS MER: FamiljenPangea vinner sitt första Guldägg

Arbetet har pågått sedan cirka två och ett halvt år tillbaka. Och detta är design som verkligen måste bli rätt.

– Det är kul att kunna ge bra design till det som är omkring oss varje dag. Det är city branding, att göra ett bra skyltprogram i den offentliga resan. Tittar man på Oslo, Berlin och London så är designen en viktig bit av staden. Det kan hända att det blir så även i Stockholm när detta genomförs de närmsta 3-5 åren.

Designen ska synas i hela kollektivtrafiken, där bland annat tunnelbana, buss och båt ingår.

LÄS MER: Här är byråerna som vann flest Guldägg

– Det finns cirka 7 000 busstolpar, så det är mycket att göra. Förändringarna ses redan nu på stationen i Liljeholmen, Odenplan och Solna Strand. Nästa sommar öppnar Citybanan då tunnelbana och pendeltåg ska dockas. Det blir en nytändning, då T-centralen ska göras om.

Vad var grundstenarna i omgörningen?
– Vi upplevde att det gamla SL var färglöst och kargt. Vi ansåg även att färg syntes bättre mot mörk än mot ljus bakgrund. Resultatet blev ett mjukare och varmare intryck.

Vad betyder Guldägget för er som byrå?
– Det är så nischat. Jag tror inte andra städer kommer jaga oss. Men det vore jättekul om det kan intressera kunder att vi finns.

Hur firar ni då?
– Vi har firat litegrann! Men annars är vardagen i gång med massa möten.

Arbetsgrupp:
Kundansvarig/projektledare: Anna Kagervall
Creative Director: Kent Nyberg
Senior Designers: Björn Larsson, Kristian Rune
Produktionsledare: Jennie Rudman
Junior Designer: Matilda Gysing
Typsnittsdesigner: Kristian Möller
Designstrateg: Örjan Nordling
Designer: Peter Alenäs
Delprojektledare: Lotta Blomstedt
Kommunikationschef: Suss Forssman Thullberg
Kommunikatör: Susanne Sifvert, Per Hallberg, Pernilla Sollander



Dela sidan: