Dela sidan:

För några år sedan satt tv-kanalerna på alla tittare och därmed alla reklampengar. Sedan kom Youtubenätverken och byggde en fin affär kring nya unga stjärnor som nådde hundratusentals från pojk- och flickrummen. Nästa logiska steg är att de nya stjärnorna helt skippar mellanhänderna och går direkt på företagen och deras reklambudgetar. Paradime, som drar i gång i maj, är den första svenska renodlade byrån för videokommunikation i sociala medier grundad av faktiska innehållsskapare.

Affärsidén är inte att stå framför kameran utan att sälja förståelsen för vad som gör att tittarna stannar kvar och aktiverar sig. Kunskapen ska företagen sedan kunna använda för att göra egna videor och mer medvetna köp av kampanjer.
– Det vi erbjuder är guider, metoder och workshoppar som ska lära före­tagen vad som egentligen fångar en publik i dag, säger Axel Palm som är en av grundarna och har en Youtubekanal med omkring 30 000 prenumeranter.

Bakom byrån står även Simon Perstorper och bröderna Emil och Daniel Norberg vars kanal har drygt 200 000 prenumeranter. Gänget har gjort innehåll i fem år och ligger bakom årets hittills mest sedda Youtubeklipp i Sverige. Det är en parodi på bidragen i Melodifestivalen som på en dryg månad har setts av över 4 miljoner. Daniel Norberg stod framför kameran medan de andra hade olika roller i produktionen.
– Det klippet kostade oss kanske 5 000 kronor att göra. Vi köpte peruker och en rulle tejp. Det är skönt att kunna visa att du inte behöver satsa 2 miljoner kronor på en kampanj för att nå ut, säger Daniel Norberg.

Det handlar inte om en enstaka viral succé. Även förra året gjorde de Sveriges mest sedda klipp. År 2014 hamnade de tvåa, slagna endast av Volvos Zlatan-reklam. Deras bakgrund skiljer sig något från sinnebilden av Youtubestjärnor. De är äldre och mer affärsinriktade. De har till exempel arbetat systematiskt med sökmotorsoptimering och undersökt vilka koncept och programformat som faktiskt funkar. Emil Norberg har jobbat på en affärsjuridisk byrå och driver en e-handel vid sidan om, medan Daniel Norberg är kändis efter att ha varit med i "Så ska det låta" och "Doobidoo".

När SVT i januari granskade dold reklam i sociala medier var det Axel Palm, tillsammans med Youtubestjärnan Clara Henry, som tog debatten. Simon Perstorper är utbildad kommunikatör och har en entreprenöriell bakgrund.

Idén till Paradime växte fram efter att de hade gjort köpta kampanjer för stora företag och insett att en hel del av tiden gick åt till att förklara hur innehållet kunde bli bättre.
– Innehållet hamnar ofta i skymundan i företagens jakt på följare och räckvidd. Kampanjerna byggs i fel ände och många verkar skapa Youtube-, Snapchat- och Facebookkanaler utan att riktigt ha tänkt igenom vad som ska sägas när kameran slås på eller hur man ska skapa ett relevant innehåll dagligen även efter att kampanjen är över. Hur ska man då behålla följarna och deras engagemang, frågar sig Axel Palm.

Men även om innehållet är bra håller det inte att bara köpa in det. Det blir för dyrt.
– Det är en grundförutsättning för företag att ha något slags närvaro i digitala medier i dag. Men då kan inte alla inlägg vara köpta. De måste lära sig att skapa innehållet själva, säger Emil Norberg.

Så fångas och behålls en publik enligt Paradime
– Börja i rätt ände. Innehåll måste komma först. Många vill göra något på sociala medier utan att veta vad. Men vänd på det – vad vill ni skapa? Kanske är det Youtube som passar, eller någon annan kanal.

– Kolla vad som funkar. Det är lätt att se vad som trendar på Youtube och Instagram. Använd informationen och haka på trender som håller på att ta fart. Den senaste tiden har många stora youtubers lagt upp klipp om märkliga leksaker. Kanske går det att skruva på formen och koppla till din verksamhet.

– Var på hugget. Gänget menar att anledningen till många av deras klipp har blivit virala succéer är för att de har varit snabba. När Ica-Stig avgår duger det inte att lägga upp en video måndagen efter. Den måste upp inom 24 timmar.

Björn Wallenberg 
red@resume.se



Dela sidan: