Dela sidan:

En av världens största artister, Prince, eller Prince Rogers Nelson, föddes 7 juni 1958 i Minnesota. Under torsdagskvällen dog han i samma stad, 57 år gammal. Flera varumärken har valt att hylla artisten – vissa subtila, andra mer utmärkande. Här är några:

Hemstadens basebollklubb Minnesota Twins hyllade den bortgångne på arenan samtidigt som regnet föll.

 

Nasa postade en bild av en lila Nebulosa.

 

Spotify, som dock inte har Prince musik, hyllar artisten som legend.

 

The New Yorker valde att fylla hela ettan med ett Purple Rain.

 

3M:s logga fick lila färg – och en regndroppe. Det är ett av de varumärken som dessutom fått kritik för tilltaget, eftersom de, som skribenten Alfred Maskeroni på Adweek uttrycker det, får hyllningen att handla om dem själva istället för artisten. Även Patrick Kulp på Mashable är avigt inställd mot varumärken som enligt honom bara utnyttjar händelsen som marknadsföring. Han menar att det är mer legitimt när varumärkena är tydliga med att de inte är ute efter att premiera sig själva, eller om företaget ifråga har given koppling till Prince.

 

Ytterligare ett exempel är Whiskeymärket Makers Mark som lät en whiskeyflaska rinna över med lila färg.



Dela sidan: