Dela sidan:

Våren har kommit till New York och utanför skyskrapans fönster på 34:e våningen på Wall Street syns East River flyta under Brooklyn Bridge. Kreatörsteamet Felix Karlsson och Tobias Lindborg från Stockholm slänger några blickar genom rutan innan allt fokus förflyttas till de för dagen ovanligt välklädda kollegorna som börjat komma in till jobbet.

­– New York Times kommer hit i dag. De ska göra ett modereportage om hur människor inom reklamindustrin klär sig annorlunda i dag jämfört med på Mad Men-eran, säger Felix Karlsson, som precis som kollegorna tänkt efter extra noga vid val av dagens outfit.

Trots sina dryga 500 anställda kallas reklambyrån Droga5 fortfarande för en ”mid size agency”. Byrån har funnits i tio år och på meritlistan över kunder återfinns bland annat Coca Cola, Google, Motorola, HBO – och Hilary Clintons presidentvalskampanj.

Det har gått ett halvår sedan Felix Karlsson och Tobias Lindborg första gången satte fötterna i byrån, som junior copywriter respektive junior art director, anställda som ett team. De minns den allra första briefen.

– Vi skulle göra en kampanj med Under Armor och Michael Phelps, den mest framgångsrika olympiern genom tiderna. Det gick bra och vi var med och tog fram kampanjen ”It’s what you do in the dark that puts you in the light”, berättar Felix Karlsson innan Tobias Lindborg beskriver kampanjen, vars reklamfilm sedan lanseringen i mars har setts fem miljoner gånger på Youtube:

– Den handlar om det där kriget i mörkret, i bakgrunden, som leder fram till att man hamnar i strålkastarljuset. Att gå upp de tidiga morgnarna och träna, slita och kämpa innan man var fjärde år får möjligheten att lyckas i ett OS.           

Det var i Australien som både Felix Karlsson och Tobias Lindborg tog sina första reklamsteg – men på varsina håll. Förstnämnda läste kommunikation i Perth och sistnämnda grafisk design i Sydney, innan de möttes på kommunikationsskolan Berghs i Stockholm.

– Vi insåg ganska snabbt att båda var intresserade av att jobba jävligt hårt och skapa bra kommunikation. Så vi började samarbeta, säger Felix Karlsson.  

De gjorde bland annat konceptet Fifa Fuel Mode, som skulle visa sig betyda mycket för deras framtid. Det var nämligen den filmen som skickades till reklamtävlingen One Show 2015 i New York, som fick priset Bronze Pencil Winner i kategorin Young Ones, i samband med just den galan där de söktes upp av representanter från Droga5.

 

– Det gick sjukt fort. Droga5 hade rekryterare på plats som headhuntade oss och bjöd in till kontoret. Dagen efter gick vi dit, där en rad chefer drillade oss, tittade på våra jobb, frågade vilka vi var och vad vi ville, säger Tobias Lindborg.

Kreatörsteamet visade upp fyra case och cheferna uttryckte tydligt sitt gillande – och lämnade kontoret med varsitt jobberbjudande på fickan.

– Sedan började en utdragen visumprocess på fem månader, i limbo, säger Felix Karlsson. 

Väl hemma i Sverige fortsatte Tobias Lindborg sin utbildning på Berghs medan Felix Karlsson fick jobb som vikarierande marknadschef på Sölvesborg-Mjällby Sparbank. Beslutet om visum drog ut på tiden.

Men efter fem månader, i oktober 2015, kom alltså beskedet. Och glädjen. Tobias Lindborg kommenterade händelsen i en pressrelease:

”Allt känns som en saga. Att flytta till New York för att arbeta på en av världens främsta reklambyråer med min bästa vän tillika copywriter är en helt svindlande tanke”

Nu är den svindlande tanken verklighet – och arbetet på Droga5 är tufft. Man måste enligt de båda vara beredd på att slita ordentligt om man vill jobba på en reklambyrå i USA. Men det finns en avgörande förmildrande omständlighet: det handlar om mer än bara ett jobb, det är en livsstil.

– Igår kväll jobbade vi i vanlig ordning till halv två på natten. Vi skulle kunna tagga sju på kvällen om vi verkligen ville, men man sitter kvar och gör så gott man bara kan. Men det är inga konstigheter, alla gör så, säger Tobias Lindborg.

– Det finns en mentalitet på Droga5 som säger att man inte går hem innan man är så pass nöjd att man kan visa upp materialet för högsta chefen David Droga. Vi har dessutom ett stående skämt med några polare på kontoret, att om någon går hem innan nio på kvällen så frågar man: ”Har ni tagit en halvdag?” fortsätter Felix Karlsson. 

En vanlig arbetsdag innehåller många snabba puckar, med korta deadlines och ”creative check ins” minst en gång dagligen, där de levererar idéer på ett jobb till cheferna.

– Men det kan se lite olika ut. Vi har ju ansvaret som juniorer, vilket innebär ganska mycket hundgöra. Men vi jobbar i samma briefar som seniorer som har varit här länge också, och i slutändan handlar det om den bästa idén, inte vem du är. På några kampanjer har vi varit flera team som jobbar med olika delar av en kampanj, på andra jobbar vi direkt mot cheferna, säger Tobias Lindborg.

Företaget ställer höga kvar vad gäller arbetsmoral – men ger också mycket tillbaka, menar Felix Karlsson.

– De är jävligt duktiga på att bjuda till. När en av våra reklamfilmer skulle lanseras under Oscarsgalan hyrde cheferna ett stort loft på Airbnb, så att vi kunde se galan tillsammans. Till vardags får vi alltid mat från olika restauranger vid åtta på kvällen och varje fredag bjuds det på mat och dryck, berättar han.  

Nu jobbar Felix Karlsson och Tobias Lindborg med en kund som har hårda sekretessregler, och efter en vända hos firmans advokater får de veta att de inte får berätta om projektet för pressen.

– Men det kommer förhoppningsvis bli sjukt bra, säger Felix Karlsson.

Vad har ni för tips till andra som vill leva reklamdrömmen i New York?

– Tävla! utbrister Felix Karlsson.

Tobias Lindborg utvecklar.

– Det är bland de bästa sätten att komma i kontakt med branschfolk och få uppmärksamhet. Men det är också bra på så sätt att det underlättar sen när man ska söka arbetsvisum och konkret ta sig hit.

– Ja, om man vinner tävlingar alltså. Det är svårt att mäta kreativitet och ännu svårare att visa upp det på papper, vilket är det som behövs för att söka visum som kreatör. Därför blir priser ett kvitto på din kompetens som hjälper både dig och byrån i visumprocessen.

Beslutet att flytta till New York är fortfarande ett bra sådant, menar båda.

– Jag trivs otroligt bra, säger Tobias Lindborg innan kollegan tar vid.

– Det blir bara bättre och bättre. Ju varmare man blir i kläderna desto effektivare och duktigare blir man. Snart behöver man inte heller sitta lika länge och får mer fritid. Nu kommer ju våren också, och Håkan Hellström. Han ska spela på ett ställe som tar tusen personer om ett par veckor, det kommer bli galet, säger Felix Karlsson.

 

Tobias Lindborg

Ålder: 21
Bor: Bushwick, Brooklyn
Uppväxt: Nacka, Stockholm
På nattduksbordet: ”When to Rob a Bank” av genierna Stephen J. Dubner och Steven Levitt.
Medievanor: The Guardian, Adweek, The Verge, Fast Company, Vice. Och Resumé såklart.
Utbildning: Grafisk design vid Billy Blue College of Design i Sydney och studerade till Art Director på Berghs School of Communication.

Felix Karlsson  

Ålder: 25
Bor: Bushwick, Brooklyn
Uppväxt: Karlshamn, Blekinge samt Gullmarsplan, Stockholm
På nattduksbordet: ”Svart Kvinna” av Fanna Ndow Norrby
Medievanor: Medierna i P1, Lilla Drevet, DN, Politism, New York Times, Adweek.
Utbildning: Bachelor of Communications från Edith Cowan University, Perth. Diplomerad i Strategisk Kommunikation & PR från Berghs School of Communication.

 

Felix och Tobias tre tips för att få reklamjobbet i New York:

Long game.
För att ta sig till USA krävs en bra portfolio men ett ännu bättre tålamod. Du kan få ett jobb över en natt, men ett visum kan ta (vad som känns som) en livstid.

It’s a strange kind of marriage.
Skaffa en livskamrat (läs: kreatörspartner). Många byråer anställer helst kreatörsteam. Därför, hitta någon du arbetar bra med och se verkligen till att det är en person du trivs ihop med. För ni kommer med all sannolikhet att spendera många timmar och öl ihop.

Be on top of your shit.
Ta inget för givet, följ upp allt, var först på alla mail (även på en söndagsmorgon) och pusha alltid det du gör tills det är så bra som möjligt.


Dela sidan: