Dela sidan:

Hösten 2015 föddes idén om Lundellbunkern. Johannes Klenell, Maja Åström och Tommie Jönsson skulle gå igenom hela Ulf Lundells skivbox med 68 skivor, ett album per avsnitt. Idén skickades till flera plattformar, bland annat Musikguiden i Sveriges Radio P3. Men när ingen nappade på förslaget valde trion ändå att göra verklighet av idén på egen hand i bolaget Rundfunk, där bland andra Johanna Koljonen är delägare.

Efter programmets avslut i mars började man planera en uppföljare, och försökte återigen sälja in idén med en ny artist till flera plattformar, däribland Sveriges Radios fristående poddredaktion. SR bad att återkomma. Den 14 april skickade man in ett nytt förslag, där man preciserade med tre artistförslag, varav ett att det skulle handla om Kent. Men Sveriges Radio valde att inte köpa in programmet.

Så i fredags kom ett pressmeddelande från Sveriges Radio om att Musikguiden i P3 lanserar Kentpodden – ett program där man går igenom Kents hela diskografi, ett album för varje avsnitt. I dag måndag sändes första avsnittet.

Beskedet fick Johanna Koljonen att ryta till på Facebook under söndagen. ”Åh, det var ju jävligt classy” skriver hon och uppger att SR stjäl deras programidé. Resumé har sökt Johanna Koljonen för en kommentar, men får istället tag i Tommie Jönsson som kom på idén om Lundellbunkern.

– Jag tror att det här var en programform som de tyckte om, och det är ett programformat som vi har lagt mycket tid och pengar på att utveckla. Sveriges Radios produktion är väldigt lik den vi har föreslagit för SR två gånger. Så vi är självklart besvikna på att de inte ville låta oss producera programmet – men också över att de inte förvarnade oss om att de skulle släppa Kentpodden, säger han till Resumé.

Vet ni att förslaget om Kent, som ni skickade till poddredaktionen, förmedlats till Musikguiden?

– Nej det vet vi inte, för en sådan insyn har jag inte. Det är möjligt att det aldrig har hänt, för det är ett stort företag. Så det får du fråga dem om. Men vi är ett produktionsbolag som gör mycket produktioner för Sveriges Radio, och skulle uppskatta om den programform vi utvecklat och förfinat beställs från oss och inte görs inhouse, inte minst när vi har lämnat in programförslag två gånger. Men jag kan ju inte hindra dem.

Hur påverkar det här eventuella framtida samarbeten med Sveriges Radio?

– Det skadar ju förtroendet i någon mening, när man inte är säker på hur hanteringen av programförslagen går till. Men det är svårt att skydda programidéer. Det går alltid att ändra på några parametrar och säga att det inte är samma idé. Eller att idén inte är tillräckligt unik.

Märta Myrstener är producent på Kentpodden. Hon menar att hon varken tagit del av eller känt till att Rundfunk hade pitchat idéer om ett Kentprogram.

– Jag är ju producent, så jag köper ju inget från produktionsbolag och ser därför inte inskickade pitcher över huvud taget. Så det är ju en fråga för högre chefer.

Jörgen M Andersson är ansvarig för externa produktioner för SR. Han dementerar påståendet om att det ska röra sig om idéstöld.

– Vårt program är inte alls som det programförslag som Rundfunk skickade in. Deras format bygger på att personer som inte tycker om Lundell ”stängs in i en bunker” och lyssnar och utvärderar hur de känner tillsammans med en psykolog. Kentpodden är ett journalistiskt musikprogram om Kent.

Han menar att man på Sveriges Radio började diskutera Kentpodden redan den 14 mars, innan Rundfunk skickade in ett förslag om att göra en uppföljning på Lundellbunkern.

– Den 23 mars kom de in med ett förslag om att göra en uppföljning på Lundellbunkern, men det förslaget handlade inte om Kent. Förslaget om Kent kom den 14 april. Då var vi redan igång med arbete med Kentpodden. Det är Rundfunk också medvetna om nu. Jag köper in externa produktioner och stöld av idéer skulle aldrig förekomma eftersom det skulle radera förtroendet för oss totalt. Det är jag hypernoga med.

Kan du förstå att de upplever det som en idéstöld?

– Jo, jag kan förstå att de upplever det så när det här kommer ut bara några dagar efter att de skickat in sitt programförslag. Men det är inte en stöld. Deras upplägg är ett bra och unikt sådant, och vårt skiljer sig från det. Kentpodden är tre personer som pratar om Kent, varav en är ett stort fan, säger Jörgen M Andersson.

Lundellbunkern släpper istället Lundellbunkern Volym 2, där man går igenom 90-talstidningarna Pop och Bibel.



Dela sidan: