Dela sidan:

I bland tycker kund och byrå bättre om att skapa sig ett eget medium för sina budskap, snarare än att utnyttja de traditionella. Det kan handla om reflexkläder, påsar eller kuponger gjorda i betong. Kategorin Alternativa Media innehåller helt enkelt bidrag som använt ett medium som inte ryms i de andra kategorierna.

Det var vid årsskiftet som Resumé tog beslutet att återinföra den insomnade kategorin i vår tävling Månadens kampanj. Detta efter att vi under fjolårets omgångar märkts av ett behov av kategorin.

Om ett par veckor ska juryn träffas för första gången i år. Inför det tog Resumé ett snack med Malin Wikerberg.

– Jag har suttit i olika jurysammanhang och bedömt Alternativa medier och det är lite speciellt för varje gång har vi i juryn börjat med att definiera vad ett alternativt media är. Det är inte superenkelt. Men superspännande! Är en vepa ett alternativt media eller är det en utomhus-enhet eftersom det är en plats som går att köpa? Är brevduvor ett alternativt media? Är ett alternativt media alltid ett helt nytt media? Som inte redan finns? Som inte går att köpa? Utan som är skräddarsytt för budskapet? Och var går gränsen till digitalt, mobilt, event, PR och direktmarknadsföring, säger hon och fortsätter:

– Förra året när jag satt och bedömde Alternativa Media i Guldägget var det många skarpa, nytänkande och underhållande bidrag på nomineringslistan. Nu är kategorin borta i just Guldägget så därför är det kul att Alternativa medier lyfts fram i Månadens Kampanj.

Vad har du för förhoppningar på juryarbetet?
– Det roligaste med att sitta i en jury är samtalen och allas olika syn och input på bidragen. Så jag hoppas på många diskussioner med hög nivå.

Vad hoppas du få se för typ av bidrag i år?
– Bidrag som överraskar och inspirerar. No pressure.

Glöm inte att skicka in era bidrag till kategorin Alternativa Medier. Årets första deadline är nu på fredag den 29/4 klockan 12:00. Skickar in bidrag gör du här!

Här är juryn i Alternativa media:
Malin Wikerberg, cd och copy på garbergs Malmö
Adam Reuterskiöld, copy på Åkestam Holst
Frida Siversen Ljung, copy på DDB Stockholm
Elin Lager, grundare av Folket Sthlm
Philip Ahlqwist, account director på F&B
Charlotta Nordling, planner/copy på Familjen Pangea
Maria Lamke, ad på Granath reklam
Mats Mileblad, managing director på Onemotion
Rikard Holst, ad på Ingo
Markus Näslund, cd på Momentum



Dela sidan: