Dela sidan:

I snart tre och ett halvt år har karaktären Karim sålt prisvärda Comviq-abonnemang i sin fiktiva kiosk. Men när Comviq ville utveckla konceptet med greppet ”berättelsen bakom Karim” insåg de snart att de hade en fascinerande, helt sann, livshistoria mitt framför näsan, berättar Mimmi Sköldberg, brand manager på Comviq för Resumé.

– Under de år vi har samarbetat med Tariq Alkhizai, som spelar Karim, har vi lärt känna honom mer och mer samtidigt som hans livshistoria sakta har växt fram. Språkbarriärer har gjort att det har tagit tid, men vi har förstått att han varit en erkänd kulturpersonlighet i Irak. Han är en person som berättar mycket och gärna, men när han sa att han har varit fäktningsinstruktör för irakiska hovet och vunnit OS så visste man knappt om man skulle tro att det var sant. 

Tills han visade upp foton – från fäktningstiden i irakiska hovet. Från tiden som stuntman och skådespelare. Tariq Alkhizais livsöde visade sig innehålla mer än vad Mimmi Sköldberg och hennes kollegor hade kunnat ana. I samråd med den verkliga mannen bakom Karim beslutade man därför att göra en fiktiv film baserad på Tariq Alkhizais sanna historia tillsammans med byrån Forsman & Bodenfors och Josef Fares som regissör.

– Ibland överträffar verkligheten fiktionen. Han har ett väldigt fascinerande livsöde.

Tariq Alkhizais berättelse innehåller en kärlekshistoria som krossades av klasskillnader, vägen in till radiojournalistiken, teaterlivet och sedermera livet som filmstjärna. Karriärval som lett till förföljelse från polisen och flera år i fängelse. Om hans upplevelser av kriget i Irak och flykten till Sverige.

Flera av de foton som används i filmen är Tariq Alkhizais privata.

– Vi tror på kommunikation, och att människor måste prata mer med, och lyssna mer på, varandra. Det leder till ökad förståelse och tolerans. Därför låter vi Tariq prata, säger hon och menar att kampanjen är dubbelbottnad.

– Visst har vi också ett kommersiellt budskap men det viktiga här är det större budskapet om förståelse och ett öppet samhälle.

Tar ni ställning i flyktingfrågan?

– Nej det gör vi inte. Men vi vill uppmuntra mer öppenhet generellt. Men vi lever i en tid där människor tvingas lämna sina länder, vilket innebär att vi i allt större utsträckning kommer att möta människor från hela världen i vardagen, i skolan, på jobbet, och då måste vi bli bättre på att förstå varandra. Bättre kommunikation kan leda till ökad kunskap och därigenom en bättre värld.

Kampanjen är Forsman & Bodenfors sista. Sedan februari är ANR BBDO operatörens huvudbyrå.

LÄS MER: De är Comviqs nya byrå

– Det känns kul att avsluta på topp med vår gamla byrå. Men det är ingen avslutningskampanj för Karim. Vi har inga planer på något annat i dagsläget.

Man valde även att göra en helt dokumentär intervjufilm där han berättar om sitt liv på arabiska, eftersom det är enklare att uttrycka sig på det egna språket.  Att göra långa filmer var speciellt, menar Mimmi Sköldberg.

– Man är van vid att behöva maxa varje sekund. Men i det här fallet var det viktigt att spela ut ordentligt och låta scenerna ta för sig lite mer.

Filmen kommer att dyka upp i digitala kanaler, sociala medier, men också i korta trailerversioner i tv.

Från Bagdad till kiosken
Produktionsbolag: Indian Summer Film
Regissör: Josef Fares
Producent: Abbe Hassan
Foto: Linus Eklund
Klippning: John Hellberg
Musik: Jonatan Järpehag 
Postproduktion: Chimney



Dela sidan: