Dela sidan:

Efter tio år inom traditionell tv valde Vigor Sörman att säga upp sig och 2013 startade Youtube-nätverket Splay – som snart gick från ett källarbolag till ett digitalt mediehus. MTG förvärvade 81 procent av bolaget under 2015 och influencersbranschen exploderade.

LÄS MER: MTG blir majoritetsägare i Splay

Linda Palmgren, tidigare bland annat på SBS Radio, rekryterades som vd till det sociala nätverket United Influencers i samband med lanseringen i september förra året. United Influencers har i dag cirka 150 profiler i Norge, Finland och Sverige.

Nu är de båda på Stora Annonsördagen för att diskutera den nya trenden med social influencers i bloggar, på Instagram och Youtube.

– Vi ser intresset från företag och varumärken i alla branscher som kontaktar oss. Mediet har en kraft i sig, konverteringen och engagemanget är enormt. Man pratar alldeles för mycket räckvidd i dag – prata i stället om konvertering och resultat, säger Linda Palmgren från scenen.

Något som har varit hett debatterat är annonsmärkningen hos social influencers. Det resulterade i vintras i en granskning av SVT som gjorde att Splay till slut ändrade sina riktlinjer och införde ”annonsmärkningsgaranti”.

– Det här är en utmaning! Vi har tagit fram riktlinjer tillsammans med KO, men det är en utmaning för branschen att inte alla gör det. ”Naked content” är det nya native content, säger Linda Palmgren och syftar tydligheten i märkningen.

– Vi har inte riktigt kommit så långt att vi vågar kalla det naked content (skratt). Utmaningen är att hitta en perfekt match mellan varumärket och influencers. Du måste dessutom vara superöppen mot publiken, säger Vigor Sörman.

LÄS MER: Instagrams algoritmstyrda flöde - så påverkas influencers

Vad säger ni till potentiella kunder som ännu inte har testat social influencers?
– Man pratar fortfarande om Facebook som ett nytt format. Men jag säger att man ska strunta i vilken ram det är och fokusera på innehållet. Matcha ihop varumärket med den rätta profilen. Men kom ihåg att det inte går att styra innehållet, säger Linda Palmgren.

Vigor Sörman:

– Jag har faktiskt ett dåligt exempel på när det inte fungerar. Är man van vid att jobba med reklamfilm och styra varenda ruta och copy så kan det bli fel. Jag var med om ett sådant case med en reklambyrå. De sa att ”exakt så här ska det sägas och vi vill ha en regissör på plats hemma hos vloggaren”. Då fick vi sätta stopp. Så ett råd är att släppa kontrollen.

– En vanlig grej är också att företag jämfört influencers med kändisar. Det är fel. Man ska jobba med dem som innehållsskapare, inte som kändisar, säger Vigor Sörman.



Dela sidan: