Dela sidan:

Tomas Franzén har nu suttit på posten som koncernchef och vd i två år. Röster menar att han har gjort Bonnier mer strukturerat, men att han samtidigt skulle behöva bli hårdare i sin förvärvsstrategi. Andra ifrågasätter köpet av nio av LRF Medias printtitlar, medan man säljer av framgångssagan Toca Boca som uppges vara värt över en halv miljard kronor. Dessutom har rykten gått den senaste tiden om att Telia vill köpa in sig i C More, uppgifter som inte nådde Tomas Franzén på Stora Annonsördagens scen.

LÄS MER: Bonnier nobbar Insplanet-köp
LÄS MER: Bonnier säljer Toca Boca

Tomas Franzéns uppdrag är att omvandla Bonnier till ett digitalt mediehus – vilket Franzén konstaterar blir tufft för ett så traditionellt mediehus.

– Jag vill såklart alltid att det ska gå fortare, men vi har kommit en bit på väg. Inställningen har förändrats, vi har fått in massor av ny teknisk kompetens och vi har tagit några första steg mot målet om 50 procent digitala intäkter 2020, säger Tomas Franzén.

Han berättar att en av de stora satsningarna framöver är Clio Online, som Bonnier förvärvade för dryga året sedan. Flera produkter lanseras på den svenska marknaden under 2016.

– En extremt intressant möjlighet att bygga en fin verksamhet inom Bonnier och samtidigt bidra till att göra den svenska skolan bättre.

LÄS MER: Bonnier säljer Børsen för en miljard
LÄS MER: Telia vill köpa in sig i C More

Han berättar vidare att Bonnier under året kommer att flytta huvudkontoret till den nybyggda fastigheten bredvid Bonnierhuset på Torsgatan 21. Här kommer hela ledningsgruppen att sitta och möten hållas. Men det blir inget vanligt kontor, utan antar en ny approach, enligt Franzén.

– Vi har inga fasta sittplatser, utan allt är flygande. Medarbetarna får sätta sig var de vill på morgonen och ha möten. Vi vill ha en modernare kultur, säger Tomas Franzén.

Vad Bonnier har gjort den senaste tiden:
1. Sålt Toca Boca
2. Köpt nio titlar av LRF Media
3. Sålt danska Børsen till JP
4. Nobbat Insplanet-köp
5. Ett antal förvärv inom Business to Business under det senaste året, bland annat Clio Online i Danmark och affärsnyhetssajten DWN i Tyskland

Här är vad Bonnier har framför sig:
1. Spara två miljarder fram till 2018. Dels genom att minska kostnaderna inom traditionella affärer, dels effektivisera och spara genom inköpssamarbete.
2. Pengarna som sparas ska oavkortat gå till att återinvestera i utveckling av nya tjänster och produkter som ökar digitala intäkter, framförallt från slutkunder. Bonnier kommer att testa fler nya affärer de närmaste fem åren än vad vi gjort de senaste femtio.
3. För att lyckas med detta ska Bonnier förändra sin organisation och kultur. Med ett transparent ledarskap som pådrivare ska koncernen öka fokus på teknik, kunder och samarbete.

*Bonniers omsättning uppgick under 2015 till 25,9 (23,7) miljarder kronor. Ebitda-resultatet landade på 1 008 (1 103) miljoner kronor. Det gav en marginal på 3,9 procent.



Dela sidan: