Dela sidan:

Snön yr utanför fönstret på Resumés redaktion i februari. Micael Dahlen, professor vid Handelshögskolan i Stockholm, halvligger i stolen och tänker högt kring olika namn som skulle kunna tituleras som "superkommunikatör".
– Jo, han är ju en bra kommunikatör. Absolut. Hans företag verkar gå som tåget. Men, vad har han egentligen gjort för att göra världen till ett bättre ställe...?

Tystnad. Troligen inte mycket.

Jurymedlemmen Per Schlingmann svarar från andra ändan av bordet:
– Så du menar att det är kriterium för att platsa på listan, att man är god, eller har gjort något gott? Så kanske det ska vara?

– Det ska det absolut, ropar styrelseproffset och aktivisten Helena Westin.

Efter bara några minuter är vi alla övertygade om det kloka i att belöna kommunikation som faktiskt har gjort världen bättre.

Med tanke på med terrordåd och globala utmaningar både vad gäller migrationen och miljön valde juryn att gå åt andra hållet. Vi vill visa att det faktiskt går att göra världen bättre. Det är inte lätt - men det går. Vi har 150 exempel på det. Just nu behövs de goda och inspirerande förebilderna mer än någonsin.

Vi upptäckte snabbt att det var svårt ställa människor mot varandra som jobbat med helt olika saker. Därför beslutade vi att dela upp den stora listan med 150 Superkommunikatörer i sex undergrupper; Företag, Myndigheter & Organisationer, Ideell sektor, Kultur & Nöje, Kommunikation och Medier.

På så sätt fick vi också möjlighet att belöna fler förebilder och sätta strålkastarljuset på deras goda kommunikationsinsatser.

Ett klagomål som listor av det här slaget ofta får är att balansen mellan män och kvinnor på listan är skev. Där har vi misslyckats i år: På de 30 första placeringarna finns 24 kvinnor.

Jag kan inte lova att vi blir bättre till nästa år. I ett större perspektiv var det kanske dags att pendeln slog över åt andra hållet.

LÄS MER: Här är Näringslivets 150 Superkommunikatörer 2016

Ett stort och varmt tack till juryn som bestod av Micael Dahlen, professor Handelshögskolan, Per Schlingmann, rådgivare Per Schlingmann AB, Helena Stålnert, rådgivare Stålnert Kommunikation AB, Juan Navas, kommunikationsansvarig Sveriges Kommunikatörer, Helena Westin, aktivist och styrelseproffs, Lena Ahlström, vd och grundare Ledarstudion.



Dela sidan: