Dela sidan:

I dag är det Pressfrihetens dag. Det uppmärksammar Pressbyrån genom en annonswrap (framsida+baksida) på tidningen Metro. I princip hela ettan är överstruken förutom orden som bildar menningen:

"Så här liten del av världens befolkning har tillgång till fri press"

På baksidan förklarar de att två tredjedelar av världens befolkning lever i länder utan pressfrihet enligt Reportrar utan gränser. De passar också på att leverera ett erbjudande: 

"Tillsammans med tidningen Metro uppmärksammar vi på Pressbyrån den här dagen genom att censurera förstasidan på dagens upplaga. Dessutom får du halva priset på (garanterat ocensurerade) tidningar hela dagen". 

Metros chefredaktör Eric Ljunggren förklarar hur det hela gick till: 
– Jag önskar att det var min idé, men det var det inte. Det var en kunds idé. Vår säljare Johan Francke hade en bra kontakt med kunden och allt har godkänts av vår redaktionsledning.

Är det oproblematiskt att låta en kund censurera er förstasida?
– Absolut inte. Vi har tänkt mycket på det här. Men det kändes självklart i det här fallet. Om det är någon tidning som står för pressfrihet är det Metro.

Varför kändes det självklart?
– Det kändes som rätt tillfälle att göra det på. Det är första gången som Metro gör något liknande, och det räcker med att titta på Pressfrihetsindex för att förstå varför.

Hur kommer det sig att ni inte hade en vanlig etta också?
– Effekten blir så pass mycket starkare utan. Censurerade tidningar i andra länder har ingen alternativ förstasida.

Hur mycket fick ni betalt?
– Det vet inte jag.

Byrån som ligger bakom annonslösningen är Åkestam Holst. Pressbyrån har tidigare gjort ett liknande statement på Pressfrihetes Dag, då genom att censurera sin egen annons. 



Dela sidan: