Dela sidan:

Att nyhetskonsumtionen flyttar över till sociala plattformar (i första hand Facebook) är ett globalt fenomen. Det gäller förstås även i Sverige. 

Under årets första kvartal uppgav 49 procent av svenskarna i åldrarna 15 till 74 år att de konsumerade nyheter på Facebook en genomsnittlig dag. Motsvarande siffra för Sveriges största nyhetssajt Aftonbladet blev 46 procent. 28 procent svarar att de dagligen konsumerar nyheter hos SVT. 

I sin underöskning har Mediavision adderat 
– Facebook har allt mer förflyttat sig från att vara ett socialt nätverk till att bli ett mediebolag. Just satsningen på rörlig bild är oerhört intressant. Bolaget har onekligen räckvidden för att kunna ta upp kampen med till exmepel Youtube. Den stora utmaningen för Facebook är densamma som för alla andra mediebolag, det vill säga – hur ska de tjäna pengar på sitt innehåll digitalt? Detta är en nyckelfråga, inte minst för nyhetsjournalistiken. Bland annat därför är det mycket spännande att följa satsningar som Instant Articles och Facebook Live, säger Marie Nilsson, vd Mediavision, i en kommentar.

FAKTA/Undersökningen
Mediavision är ett oberoende konsultbolag. Varje månad intervjuas 1000-1500 slumpmässigt utvalda individer mellan 15-74 år via webb.


Dela sidan: