Dela sidan:

Förra året lanserade Canal Digital den prisade kampanjen ”Att se på tv är viktigare än man tror”, som på ett humoristiskt sätt visar att film och tv har en folkbildande roll. Tittarna har bland annat bjudits på mannen som inte kopplar referensen till ”Motorsågsmassakern” när en person med hockeymask står och brummar med en motorsåg ute i trädgården – och istället för att fly går ut för att be personen ta ner björken.

LÄS MER: Tv har betydelse – mitt i skräcken

LÄS MER: Så följer Canal Digital upp succékampanjen

Nu är det en grupp scouter som ser en gasmaskklädd person i vildmarken släpa på en säck som uppenbarligen innehåller ett lik. Men eftersom varken barnen eller ledaren sett serien True Detective – som gestaltningen sannolikt refererar till – så hjälper de mördaren att bära liket.
– Idén bygger på konsekvenserna av att inte hänga med i det utbudet som finns. Man blir helt enkelt inte dum av att se på tv, utan att man blir dum av att inte se på tv, säger Per Olholt som är Projektledare på TBWA som har tagit fram filmerna, i en kommentar.

”Scouterna”, som detta senaste tillskott i kampanjen kallas, har producerats i samarbete med regissören Bart Timmer och produktionsbolaget Bacon och börjat dyka upp på tv den här veckan. Se filmen nedan. 



Dela sidan: