Dela sidan:

I höstas meddelande Nöjesguiden att de skulle halvera sin utgivning med start år 2016, vilket Dagens Media först rapporterade om. Men sedan dess har de inte gett ut något nytt nummer – trots att mer än ett halvår har passerat. Orsaken är att de gjort en "strategisk översyn" som nu lett fram till att bolaget får nya ägare. 

HKM Media Group, med säte i Örebro som bland annat ger ut de engelskspråkiga tidningarna Totally Stockholm och Gothenburg, köper loss Nöjesguiden av den den tidigare vd:n Faje Gani och ett antal andra inveserare. Den tillförordnade chefredaktören Pelle Tamleht kvartstår dock med en minoritetsandel.
– Vi pausade papperstidningen och har inte släppt någon utgåva sedan i slutet av september. Det gjorde vi medvetet för att vi ville tänka om. Vi tittade på att göra 4-6 nummer, men nu har vi landat i att göra 11 nummer per år istället, och att komma ut i fler städer. Det är glädjande, säger han.  

Det första numret av Nöjesguiden efter omstarten släpps under midsommarveckan. Tidningen kommer sedan från och med augusti att komma ut månadsvis i fyra regioner – Stockholm, Göteborg, Öresundsområdet samt Mellansverige.

Pelle Tamleht berättar att processen med ägarbytet har pågått sedan årsskiftet. Hela personalstyrkan på omkring cirka 10 medarbetare följer med i försäljningen. 

Hur mycket HKM Media Group betalar, eller hur Nöjesguiden gick ekonomiskt under fjolåret, kan han inte svara på. Istället hänvisar han dessa frågor till bolagets nya vd och huvudägare, Stefan Hallenius. Men inte heller han vill uppge några summor för köpet. Om Nöjesguidens fjolår säger han dock: 
– Det backade en del. Framför allt på grund av att de blev stillasittande med utredningen kring printen. Sedan var de alldeles för kostnadstyngda. Men vi vet hur man ska tjäna pengar och splitta på kostnaderna. Vi kommer att jobba stenhårt för att öka på alla fronter.

Under det senaste räkenskapsåret som sträcker sig fram till juni 2015 omsatte HKM Publishing AB 13,5 miljoner kronor. Bolaget gjorde ett rörelseresultat på 1,5 miljoner kronor. Nöjesguidens senaste offentliga siffror är från 2014. Då omsatte tidningen närmare 19 miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på drygt en miljon.

Stefan Hallenuis berättar att hela HKM Media Group, som även finns på Irland, omsätter omkring 25 miljoner kronor. För Nöjesguidens del kommer övertagandet att innebära en hel del förändringar. 
– Vi ska ge ut tidningen med 11 nummer per år. På eventsidan ska vi utöka antalet arrangemang och ha mer struktur. Digitalt måste vi se över affären. Vi kan inte bara tjäna pengar på sidvisningar utan titta mer på helhetskonceptet. Nöjesguiden tappade slagsida när papperstidningen försvann. 

Pelle Tamleht förklarar beslutet att satsa på fler utgåvor istället för färre, som deras ursprungliga plan gick ut på, med att nya förutsättningar nu råder framöver. 
– Vi hade en för stor kostnadskostym. Räckviddsmässigt har tidningen funkat och vi har sålt annonser. Men det har kostat oss för mycket. Nu ingår vi i ett större sammanhang där vi kan få ner priserna väldigt mycket, säger Pelle Tamleht.
– Tidningen tillför ungefär 150 000 läsare till vår räckvidd utöver sajten. Vi en väldigt låg dubbeltäckning, bara cirka 10-15 procent. 


Dela sidan: