Dela sidan:

Bonnier berättade i januari att de tar den amerikanska affärssajten Business Insider (BI) till Norden i samarbete med Veckans Affärer. I eftermiddag är det äntligen dags för skarp lansering av Business Insider Nordic. BI:s Ashley Lutz har de senaste veckorna befunnit sig i Stockholm för att starta upp verksamheten.

LÄS MER: Business Insider till Norden

Hon är bara 28 år och har gjort en raketkarriär i det hårda medieklimatet i USA. Från att vara chefredaktör på studenttidningen på Ohio University med ansvar för 150 medarbetare, vidare till Bloomberg News, för att hamna på helt digitala Business Insider. Sajten grundades 2009 – Ashley Lutz kom tre år senare – och är helt baserad på vad branschen kräver. I dag har BI 350 anställda och 75 miljoner unika besökare varje månad.

– När jag kom till Business Insider var sajten fortfarande rätt liten. Många undrade vad tusan jag höll på med som lämnade Bloomberg, men jag tänkte att jag ville vara någonstans där digitalt var prio ett. Jag gillade hur BI utformade artiklarna för läsarna för att skapa intresse, säger Ashley Lutz.

Ashley Lutz började som researcher, men var inställd på att hon ville arbeta som journalist, något hon också nämnde för chefredaktören Henry Blodget under intervjun. Nu har hon landat i en roll som senior business editor och kolumnist.

Varför blev du intresserad av journalistik?
– Jag började arbeta för en papperstidning som 15-åring. Jag älskar att ha kontakt med människor och att berätta historier. Min passion är att ta affärsnyheter som många ser som tråkiga och göra dem roliga. Man kan läsa Wall Street Journal och Financial Times som är två bra tidningar, men det är svårt att relatera till dem.

Business Insider riktar sig till en yngre målgrupp, som nyligen har gått ut högskolan.

– När jag skriver hos BI tänker jag på sajten som en tabloid och gör före­tagen till kändisar. Alla företag är karaktärer i en berättelse. Jag mänskliggör dem och får människor att se konflikter och drama. Det är vad affärer handlar om.

Exempel på BI-artiklar är ”Linkedin har flyttat in i en ny skyskrapa i San Francisco, och kontoret är olikt alla andra vi någonsin sett” och ”Tio saker du måste veta inom tech just nu”. Allt sociala medier-vänligt.

– Jag tänker aldrig på vad företaget vill att jag ska säga, utan på hur det kan relatera till läsarna och hur det kan påverka dem. Om McDonald’s förändrar sina hamburgare eller om Walmart höjer priserna på vissa varor exempelvis. Vi tar berättelserna, drar in det senaste bokslutet och expertkommentarer.

En story på 10 000-tecken är inte nödvändigt.

– Den bästa komplimangen är när läsarna säger att Business Insider är den enda webbplatsen de kan läsa. Männi­skor är mer upptagna än någonsin tidigare och det är därför vårt jobb att göra nyheterna lättare att smälta.

– Anledningen till att vi har blivit framgångsrika på så kort tid är för att vi inte är rädda att göra något nytt. Vår chef­redaktör Henry kan ta all kritik och säga att ”nu ska vi bara bry oss om läsarna och inte bry oss om priser eller prestige”. Vi är inte en sajt som skriver om varje presskonferens. Om du tycker något är tråkigt – strunta i att alla andra skriver om det – du ska aldrig skriva något du inte är intresserad av! En oengagerad artikel drar ingen trafik.

Business Insider är ingen ”big moneymaker” – som Ashley Lutz uttrycker det – men ändå tillräckligt kraftfull för att få den tyska mediekoncernen Axel Springer att betala 3,7 miljarder kronor för tidningen. Dealen gick igenom i höstas.

– Det visar att vi har gjort intryck på kort tid. Det är kul att Axel Springer har sådant stort förtroende för vår journalistiska strategi.

Axel Springer gav Business Insider de muskler som krävdes för att ta sig utanför USA. Norden blir BI:s nionde marknad när de nu bildar partnerskap med Veckans Affärer. Parterna skapar en engelskspråkig webbplats, där BI:s artiklar blandas med lokal journalistik. Reportrar anställs som tar plats i Bonnierhuset samtidigt som frilansare kommer att arbeta över hela Norden. Bonnier ska sköta all annonsförsäljning och får därmed en majoritet av intäkterna.

– Bonnier är likt Business Insider i sin filosofi. Nordiska företag leder också utvecklingen i världen, med fokus på frågor som hållbarhet och vad vi kallar medveten kapitalism.

Ashley Lutz har klart för sig hur man ska lyckas även i Norden. Hon tar en av Veckans Affärers reportage om klockmogulen Daniel Wellington som exempel – och bryter ner det till mindre bitar. BI publicerar runt 400 artiklar per dag.

– Fem tips för framgång i affärer, en om hans lägenhet i Stockholm och en om hur en 30-åring skapade ett klockimperium.

Vad skiljer arbetsklimatet i USA jämfört med Sverige?
– Det känns som att fler hoppar runt mellan mediehusen i USA, medan man här kan stanna kvar längre. Veckans Affärer har ett ungt kontor, vilket även gäller hos Business Insider. Jag tror att jag är den äldsta på BI:s kontor (skratt). Vi bryr oss inte om att anställa personer med mycket erfarenhet, utan vi vill nästan utbilda dem hos oss.

USA:s mediebransch är, likt Sveriges, väldigt tävlingsinriktad.

– Det är svårare att få ett mediejobb än att komma in på Harvard eller Yale. Allt handlar om vem du känner.

Träffa Ashley Lutz på Resumés Talangforum på fredag. Läs mer här.

FAKTA/Ashley Lutz
Ålder: 28.
Bor: Brooklyn, New York.
Uppväxt: Cincinnati, Ohio.
Utbildning: Ohio University.
Karriär: Chefredaktör på Ohio universitets studenttidning (2009–2010), praktikant på The Columbus Dispatch (2009–2010), reporter Bloomberg News (2010–2012), senior business editor och kolumnist Business Insider (2012–nu).
Läser: New Yorker.
Tittar på: ”Mad men”, ”Girls”.

Ashley Lutz bästa karriärtips:
1. Var nyfiken! Om du vill lyckas som journalist så måste du vara flexibel och nyfiken.
2. Utvecklas lite för varje dag. Om jag inte är nöjd så hittar jag en ny möjlighet.
3. Skapa kontakter – bjud ut branschfolk på kaffe! De kan bli dina mentorer.
4. Fråga mycket. Det finns inga dumma frågor.
5. Ta inget för givet.

Ashley Lutz bästa tips för att få fart på webbtrafiken:
1. Ha en rubrik klar i huvudet innan du gör intervjun.
2. Har du en längre intervju – bryt ut flera delar, blanda annat karriärtips och lärdomar.
3. Ser du att ett ämne engagerar? Gör flera uppföljningar.
4. Lägg tid på bildvalet.
5. Om du inte är intresserad av ett ämne – skriv inte!

*Den här intervjun publicerades i Resumés pappersutgåva nummer 17-18.



Dela sidan: