Dela sidan:

Hej Anders,

Vi vill gärna berätta om det medieslag som vi är övertygade om att du och dina medlemmar kan minst om: Produktmedia. Söker man på detta ord på Sveriges annonsörers hemsida blir det noll träffar. Produktmedia - mer känt som presentreklam, reklamprylar, give-aways - har länge dragits med kommunikationsbranschens sämsta rykte. Det sägs att våra pennor, tröjor och mössor har usel kvalitet och krängs av säljare som är gapigare än Donald Trump. Historiskt kan det säkert finnas sanning i detta. Förr kunde man möjligen komma undan med tveksam kvalitet till billigaste pris. Så arbetar vi inte längre. Kvalitet har blivit en hygienfaktor i vår värld, liksom i andra branscher.

Produktmedia omsätter, enligt IRM, i dag 5,2 miljarder i Sverige, nästan 10 procent av den totala mediekakan. Lägg då också till att vi dessutom finns med när det handlar om sponsring, mässor och event. Detta medieslag är större än både direktreklam, radio och utomhus. Trots detta är kunskapen om vårt medieslag obefintlig på landets mediebyråer och reklambyråer.

När en stor kampanj ska planeras kommer produktmedia alltid in sist och åker ut först. Detta är självfallet mest branschens eget fel. Istället för att fokusera på kommunikationens effekter har vårt fokus legat på produkten. Vi har varit så rädda att tappa en affär att vi i stället för att berätta om resultat mest har pratat produkt och pris. Men nu ska det bli ändring på detta.

Hela var tredje svensk gillar att få en logomärkt penna eller tröja, det visar en färsk undersökning som Inizio gjort i TNS Sifos riksrepressentativa webbpanel. 2309 svenskar har svarat med ett mycket positivt utfall. Endast bioreklamen är mer populär. Bakom oss finns storheter som utomhus (24 %), tv-reklam (11 %) och radioreklam (6 %).

Men att reklamkärleken hos svenska folket är låg är ingen stor nyhet. Betydligt mer intressant är att 34 procent av svenska folket använder ett eller flera produktmedia dagligen. Vi vet att siffran egentligen är högre, men att folk inte alltid tänker på att någon faktiskt sponsrat deras väska eller penna.

Den absolut viktigaste insikten i rapporten är att produktmedia har effekt. Vi bygger varumärkeseffekt lika bra som TV-reklam, uppger 29 procent i undersökningen. Vi är inte lika bra som tv-reklam på att vara köputlösande, här når vi bara 14 procent. Vilket ändå är bättre än utomhus men sämre än print. När produktmediet används som bäst är det kreativt och utmanande - och kan beröra flera sinnen.

Med stöd av rapporten kan vi konstatera att produktreklam har en skön ställning i Sverige om vi bortser från Sveriges annonsörers högsta ledning. Hela 85 procent säger att de någon gång tagit emot en profilprodukt. Vi kan bli bättre på att leda till köp, men vi ser vårt medium i första hand som en relations- och varumärkesbyggare.

GW och jag älskar julklappen från Riche/Teatergrillen. Bra Anders.

Ett foto publicerat av Anders Timell (@anderstimell)


Ett bra exempel på hur ett företag kan jobba med produktmedia är Riche och Teatergrillens källarmästare Anders Timell. Genom att komplettera med Instagram och Leif GW Persson har hans reklammössa fått bra viral spridning. Vi kan erkänna att en mössa med tryck på inte är det sexigaste medieslaget. Men vi är ett av de mest effektiva.

Bäste Anders Ericsson, nästa gång du hör ordet traditionella medier, börja med att tänka produktmedia. Och glöm inte att uppmana dina medlemmar att med att också tänka produktmedia. Vi är den hemliga oljan i maskinen när ett företag vill öka sin försäljning.

Hälsningar Viggo Cavling, handelsresande i det talade, skrivna och digitala ordet och Kjell Harbom Svenska Branschföreningen för Profil- och Reklamartiklar.


Dela sidan: