Dela sidan:

Mediavision mäter webb-tv-konsumtionen på nordisk basis varje månad. Deras undersökning visar att webb-tv:s dagliga räckvidd under årets första kvartal är uppe i 27 procent i Danmark, 31 procent i Finland, 39 procent i Norge med Sverige i topp på 40 procent.

Samtidigt konstaterar Mediavision att försöljningen av framför allt Chromecast, men även Apple TV, smarta tv-apparater och spelkonsoller leder till att allt fler även konsumererar webb-tv på stor skärm. 
– När nu kännedomen ökar för dessa enheter och att användarvänligheten förbättras, blir det lätt också för mindre teknikmogna konsumenter att titta på onlinebaserad media via TV-skärmen. Detta spär på konkurrensen mellan traditionell betal-TV och streamingtjänster ytterligare, kommenterar Marie Nilsson, vd på Mediavision.

FAKTA/Om Mediavisions analys

Mediavision är ett oberoende konsult- och analysföretag, inriktat på analys och strategi inom traditionella och digitala medier. 1000 respondenter mellan 15-74 år intervjuas varje månad online I Sverige. In Danmark, Finland och Norge intervjuas 1100 respondenter två gånger om året.



Dela sidan: