Dela sidan:

För andra gången har IRM mätt hur mycket annonsköp som förmedlas via programmatic i Sverige. De har kommit fram till att den totala siffran landar på 730 miljoner kronor. Det är en ökning på hela 134 procent jämfört med år 2014, men fortfarande en relativt liten del av de totala medieköpen på drygt 30 miljarder. 

– Jag skulle vilja karaktärisera 2015 som genombrottsåret för programmatiska annonsköp. Det är inte längre en liten företeelse som några få initierade sysslar med, utan något som alla i mediebranschen förhåller sig till, kommenterar Madeleine Thor,vd IRM.

I mätningen har de fokuserat på två medieslag där programmtisk handel är särskilt relevant: display- och webb-TV-annonsering. IRM kommer fram till att 17 procent av handeln inom dessa två medieslag sker på automatiskt vis. 

– Ur ett internationellt perspektiv så är vi är vi relativt sena i utvecklingen. Investeringarna i programmatisk annonshandel väsentligt större på de stora europiska marknaderna. På vissa marknader står programmatisk handel redan för över 50 procent av den samlade investeringen i display och webb-TV,  fortsätter Madeleine Thor.



Dela sidan: