Dela sidan:

För en månad sedan flöt över 200 gravstenar i Medelhavet. Varje gravsten var tillägnad ett offer som har mist livet under sin färd över Medelhavet. Det är den byrån TBWA Istanbul som ligger bakom kampanjen, och gravstenarna har de gjort utav frigolit men med att marmorlikt utseende. Ilkay Gurpinar på TBWA säger till Adweek att man ville lyfta fram frågan på ett sätt som bortser från politiken.

– Folk har tappat intresse och ser det mer som bara en politisk fråga, istället för en fråga om liv, säger Ilkay Gurpinar till Adweek.

På varje gravsten står namn, födelse- och dödsår på de avlidna personerna. På en av stenarna kan vi se namnet vi alla känner till vid det här laget: Alan Kurdi. Nedanför står årtalen 2012-2015.

Kampanjen går under namnet The Sea Cemetery och ämnar samla in pengar till Support of Life. Se filmen för kampanjen längre ner i artikeln.

Arbetsgrupp:
Agency: TBWA\Istanbul
Chief Creative Officer: Ilkay Gurpinar
Executive Creative Director: Volkan Karakasoglu
Group Head: Eser Yazici
Copywriter: Alpan Esen, Cem Cetin
Art Director: Ozge Guven, Ahmet Ulku
Digital Team: Serhat Poyraz, Evren Ozbozdagli
Agency Producer: Ceren Ozen, Lerzan Kuzgun
Print Production Manager: Hakan Gulsoy
Brand Management: Melis Inceer, Melis Senol, Bida Yusan
Strategic Planning: Ceren Sehitoglu, Can Degerli
Director: Ferit Kurtulus / Jaguar Projects
Producer: Tolga Topcu / Jaguar Projects
Music: Emre Irmak / Jingle Jackson



Dela sidan: