Dela sidan:

Efter en tids spekulationer står det nu klart att Anders Eriksson tar över efter Gunilla Herlitz. Han blir därmed vd för huvudbolaget Bonnier News, och även för tidningarna DN, Expressen och Dagens Industri. Han blir också styrelseordförande för tryckeriet Bold och Helsingsborgs Dagblad/Sydsvenskan.

LÄS MER: Gunilla Herlitz avgår

Resumé träffar honom för en kort pratstund på Bonniers nybyggda högkvarter vid Atlasmuren i Stockholm. 

Vad var det som gjorde att du ville ha jobbet?
– Först kände jag att jag brinner väldigt mycket för business to business – affärsområdet som jag har varit ansvarig för de senaste sju åren. Det går väldigt bra och har goda möjligheter att utvecklas riktigt starkt framöver. Därför tvekade jag till att ta jobbet eftersom BBP känns som en vinnande häst framåt. Men efter att ha fått tid till eftertanke tvekade jag inte längre. Det är rätt utmaning, med spännande produkter och starka varumärken. Bonnier News står inför en stor förändring där min kompetens kommer väl till pass.

På vilket sätt?
– Jag har jobbat mycket med digitala affärer och transformation av dagstidningar. När jag tog över BBP befann vi oss i en svår situation och 90 procent av intäkterna kom från print. Nu står print för omkring 30 procent av intäkterna och vi har vänt förlusten till en ganska hög marginal. Det är ett resultat av en tydlig och långsiktig strategi som jag tror passar väl in på Bonnier News också, säger Anders Eriksson och fortsätter:

– Samtidigt pågår redan ett intensivt transformationsarbete på Bonnier News. Verksamheterna är i mycket bättre skick än vad BBP var när jag kom in 2009 med kris, fritt fall och förluster. Här är det lönsamma bolag, men som står inför liknande framtidsutmaningar.

LÄS MER: Gunilla Herlitz avhopp - så blev branschens reaktioner

Vad har du för vision för Bonnier News som affärsområde?
– Det är distinkta olika strategier för de olika tidningarna. I min värld skiljer sig strategierna mellan DI, DN, Expressen och HD/Sydsvenskan åt väldigt mycket. När det gäller vision handlar det om att vidareutveckla de individuella varumärkena, och skapa ett ännu starkare kundbehov. Det handlar också om att fortsätta samordna gemensamma funktioner för att göra det effektivare.

Vad ska mer samordnas?
– Det är svårt för mig att uttala mig om nu, men det är givet att det behovet finns. Mitt största initiala fokus är dock produktutveckling och att jobba expansivt.

Vad menar du med expansivt?
– Det som har varit väldigt framgångsrikt inom business to business är att hitta fördjupningsområden, för att sedan utveckla produkter och tjänster inom dem. Där tror jag att det finns möjligheter även inom Bonnier News. Definitivt för Dagens Industri, men även för andra delar.

LÄS MER: Herlitz om avgången: Beslutet har långsamt växt fram

Anders Eriksson tar med sig Bonnier Business Media (den svenska delen av BBP som bland annat innefattar Resumé, Veckans Affärer och Dagens Medicin) till Bonnier News. Dessa kommer att samordnas med DI för att hitta syneriger och få ytterligare kraft i nischområdena. 

Bonnier News har redan gjort investeringar, bland annat i Insplanet och Garantibil. Blir det fler sådana eller mer kärnaffärsnära investeringar?
– I första hand närmare kärnaffären, men det har jag svårt att uttala mig om nu. Jag har ingen färdig strategi utan jobbar mig framåt till en sådan.

Vill du köpa Aftonbladet?
– Det tror jag inte är aktuellt. Jag tror inte att Aftonbladet är till salu, men det är inte min sak att svara på.

Din företrädare Gunilla Herlitz sa förra sommaren att Bonnier räknade på ett sådant köp.
– Ja, men det är inget som jag har räknat på i alla fall.

Vilken vinstmarginal förväntas du leverera?
– Det finns inga sådana uttalade mål uppsatta. Jag förväntas snarare jobba fram en långsiktigt hållbar strategi som bygger på transformation och utveckling. En del produkter och format är mogna och minskande medan andra ökar. Det handlar om att få till ekvationen på ett bra sätt.

Hur ser du på papperstidningarnas framtid?
– Det är fortfarande viktiga medieprodukter som konsumeras av många. Dessutom finns det en ganska stor betalningsvilja bland de som konsumerar dessa. Det finns säkert utrymme för papperstidningar under en betydande tid framöver. Hur lång den är känns inte meningsfullt att spekulera i. Det får framtiden utvisa.

Hur ser du på journalistikens roll i att skapa tillväxten?
– Det är kärnan i produkterna och självklart det vi ska bygga på. Det handlar inte om att sälja knivset. Visst kan det handla om sådant i något läge, men det avgör inte om man lyckas eller ej.

Vad får du i lön?
– Det vet jag faktiskt inte än. Det är en intern beslutsprocess som inte är klar.

Vad har du för meddelande till personalen på Bonnier News?
– Jag ser fram emot att jobba tillsammans. Det ska bli otroligt kul.

Har du några fler besparingar med dig i bakfickan?
– Nej, det har jag inte.

Bonniers koncernchef Tomas Franzén är den som har lett rekryteringen tillsammans med styrelseordföranden Carl-Johan Bonnier
– Vi hade en grundlig process med både externa och interna kandidater. Det här är ett av de viktigaste, mest spännande och mest utmanande uppdragen inom Bonnier, och jag är mycket nöjd med att Anders tackat ja, säger han.

Varför blev det Anders Eriksson?
– För att han har visat att han kan skapa nya medieintäkter. Han har gjort ett fantastiskt bra jobb inom Business to Business. När han började strax efter finanskrisen bestod det av ett antal affärstidningar som gjorde förlust och tappade intäkter. Idag är det ett lönsamt, digitalt välutvecklat affärsområde som dessutom växer både organiskt och genom förvärv.

Formellt är Anders Eriksson föreslagen som vd för DI, DN och Expressen. Beslut ska sedan tas i bolagens styrelser när de sammanträder i juni. Han blir också styrelseordförande för BBP som han tidigare lett. Till en början efterträds han av en ställföreträdare i Karmo Kaas-Lutsberg, nu CFO för Bonnier Business Press.

Anders Eriksson om...

...DN, som har en uttalad strategi att ta mer betalt av läsarna:
– Det tror jag är helt rätt. Det handlar om att jobba mer med de områdena där DN är väldigt starka; politik, inrikes, kultur och Stockholmsbevakningen. Genom att jobba med mer fördjupning kan vi skapa ytterligare betalningsvilja hos läsarna, vilket man redan är på god väg med.

...DI, som får sällskap av Bonnier Business Media:
– Tanken är att delar av den svenska b2b-verksamheten ska flytta ihop med DI under Bonnier News. Tanken är att få ihop den svenska b2b-markanden och kunna jobba i segmenten och vertikalerna på ett aggressivare sätt. Då kan vi använda oss av DI:s starka varumärke i de investeringar vi gör inom olika nischer för att få större kraft. Där kommer det också handla om att få ihop alla delarna.

...Expressen, som satsar stenhårt på webb-tv och att bygga räckvidd:
– Det är sannolikt rätt väg framåt för dem att jobba mer med räckvidden, men också att fokusera på områden där de är väldigt starka. Exempelvis breaking news, inrikesnyheter och fotboll.

...HD/Sydsvenskan, som enligt Resumés källor varit till salu:
– Här handlar det om ett starkt regionalt fokus med en liknande strategi som DN:s. Jag tror på mer samarbete mellan HD/Sydsvenskan och övriga Bonnier News.

FAKTA/Lars Anders Eriksson
Ålder:
44 år
Bor: Villa i Bromma. 
Familj: Fru och fyra barn.
Yrke: Föreslagen vd för Bonnier News. Nuvarande vd för Bonnier Business Press.
Cv: Handelshögskolan, MTG 1994-1995, managementkonsult SIAR Bossard 1995-1998, Europachef på Razorfish 1998-2001, vd Melbourne IT Digital Brand Service 2001-2009, Östeuropaansvarig Bonnier AB 2009-2011, vd Bonnier Business Press International och styrelseordförande i danska Børsen 2011.
Tjänar: 3 977 200 kronor (tax. ink. 2014). 


Dela sidan: