Dela sidan:

Kiss och bajs är okej, topsar är nej. I och med den nya kampanjen "Nej eller okej" har Uppsala Vatten tillsammans med byrån Matador tagit fram en reklamfilm som berättar vad som är okej och vad som är nej när det kommer till att spola ner i toaletten. Med filmen, som de kallar för bajskaraoke, vill man minska mängden skräp som slängs i toan.

– Toaletten och ledningssystemet är inte gjorda för att ta emot skräp. Reningsverken är byggda för att ta hand om det som kommer ur människokroppen. Allt annat försvårar reningen, orsakar extra arbete och skadar naturen, säger Sofie Collini på Uppsala vatten i ett uttalande.

För att verkligen nå ut ville man på Matador ta fram en kampanj som kunde förändra folks beteenden på riktigt.

– Många informationskampanjer formuleras på ett sätt som gör att budskapet åker in genom ena örat och ut genom det andra. Inte för att mottagaren inte bryr sig, men det mesta är redan sagt. Vi vet att det är bättre att köpa miljövänligt (i den mån det går) och att det inte är optimalt att slänga snusen i toan. Men det händer ändå, säger Alex Molin, copywriter på Matador.

Ta del av bajskaraoken längre ner i artikeln.

Arbetsgrupp
Uppdragsgivare: Uppsala Vatten och Avfall AB, Sofie Collini
Reklambyrå: Matador Kommunikation
Alex Molin, copy
Patrik Juteståhl, AD
Jesper Holm, illustration och original
Benny Johnson, projektledare
Eva Bengtson, produktionsledare



Dela sidan: