Dela sidan:

I praktiken fungerar alltså appen som ett skärmlås, där man istället för att knappa in en kod ska läsa ur en bok för att låsa upp plattan. När barnet har läst kapitlet följer även ett par frågor i läsförståelse, och sedan är surfplattan upplåst igen. Resultaten från de nationella proven visar att allt fler barn blir sämre på att läsa och skriva, och därför har man valt att tillsammans med King ta fram appen "Läs upp".

– Digitaliseringen står inte i vägen för att utveckla barns läs- och skrivkunskaper, tvärtom, den ger fantastiska möjligheter. Problemet ligger i att föräldrar och lärare inte har tillgång till de rätta digitala verktygen. Vi hoppas att Läs upp kan vara till hjälp i dag samt inspirera till framtida innovationer, säger Dilsa Demirbag-Sten, verksamhetsansvarig på Berättarministeriet, i ett meddelande.

Appen har tagits fram på ideellt initiativ i samarbete med Sveriges största bokförlag. Det är både nya böcker och gamla klassiker som ingår i sortimentet i appen, så som LasseMajas Detektivbyrå och Tsatsiki. Appen är gratis att ladda ned. En reklamfilm för appen hittar du längre ner i artikeln.

Arbetsgrupp:
Hedvig Hagwall Bruckner, Copywriter
Linnéa Gardefjord, Art director
Emelie Jinhee Johnsson, Art director
Elin Boëthius, Produktionsledare
Victor Söderberg, Projektledare
Johan Tesch, Digital director
Aron Pelcman, PR-ansvarig
Frank Hollingworth, Creative director
Sunit Mehrotra, Kundansvarig
Julius Tuvenvall, Ateljéassistent/fotograf
Calle Cassel, Grafisk design

Digital produktion (app): BBH Stockholm

Filmproduktion: NAF

Regi: Nikeisha Andersson

Byråproducent: Sofia Bellini, Colony

Webbproduktion: DaisyDisplay

Rådgivande partner till Berättarministeriet: Mathilda Eriksson, Kreab


Dela sidan: