Dela sidan:

Tidigare i maj släppte Canal Digital en ny film i den omtalade kampanjen ”Att se på tv är viktigare än man tror”. Den gången var det Scouterna som fick illustrera hur dum man blir om man inte tittar på tv. Men Scouternas kommunikationschef Caroline Thunved var inte sen med att gå ut och öppet kritiserade filmen i Resumé, för att man använder organisationens varumärke utan lov, samt för att den förlöjligar barn och unga. 

LÄS MER: Scouter hjälper ”True Detective-mördare" i Canal Digitals senaste

LÄS MER: Scouterna rasar mot Canal Digital: ”De har inte rätt att använda vårt varumärke”

Byrån TBWA, som har tagit fram filmen lovade samtidigt Resumé att kommentera kritiken, men i snart tre veckor har det varit tyst. Under tiden har parterna nu suttit i förhandling. Nu bryts dock tysnaden och Scouternas Caroline Thunved kan meddela att man har kommit överens.
Vi har haft ett samtal som vi så ofta har i Scouterna, med stor framgång där vi förklarade hur vi såg på saken från vårt håll. Canal Digital var tydliga med att de aldrig har haft intentionen att vara elaka.

Tillsammans har man beslutat att helt ta bort den långa versionen på 45 sekunder. Anledningen är att gruppens ledare i filmen kallar barnen för "scouter" och att de svarar med scouthälsningen "Var redo! Alltid redo!". Den senare frasen är dock inte med i de kortare versionerna på 15 respektive 30 sekunder, varför de får finnas kvar. Men i en  uppdaterad version som ska släppas den 6 juni ska ledaren inte längre kalla gruppen för "scouter" utan istället för "vänner".

Caroline Thunved är nöjd med utfallet.
Det här är inte minst viktigt för våra medlemmar. Vi signalerar att det inte är okej att göra sig lustig på barns bekostnad. Det visar också att vi är rädda om vårt varumärke, och att vi gärna samarbetar, men bara i dialog och där vi jobbar tillsammans och är enade om budskapet.

Dock har inte de juridiska aspekterna varit avgörande för förändringarna, enligt Caroline Thunved.
Båda parter har lagt upp juridiska argument, men vi har gått ifrån dem och istället pratat om vad det här egentligen handlar om, att man i filmen har hängt ut en barn- och ungdomsorganisation.  Och nu har vi enats kring de här förändringarna.

Lars Jungerth, marknadsdirektör på Canal Digital, framför i ett sms att det är "ytterst beklagligt" att filmen har uppfattats som förlöjligande.
Vi har ingen ambition att ringakta Scouterna. Med reklamfilmen ville vi, liksom i våra tidigare filmer, åstadkomma en humoristisk igenkänningsfaktor och locka fram ett leende hos tittarna, skriver han.

Man har dock nu insett att humor är högst subjektivt och ber därför om ursäkt ifall någon scout tagit illa upp.
Rent juridiskt har dock Canal Digital inte gjort något fel, tillägger Lars Jungerth.



Dela sidan: